Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Digital handledning

Verksamhetsförlagd utbildning, praktik och teori SOPA54

Välkommen till handledarplattformen där du hittar material om handledarrollen.

Här kommer vi under terminens gång att lägga upp filmer som tar upp några av kursens centrala moment: individuell studieplan, halvtidssamtal och slutsamtal. Under terminen ger vi er även möjlighet att möjlighet att ställa frågor i anslutning till filmerna här på portalsidan. Vi kommer därtill att lägga upp ett par texter som ger stöd i handledarrollen.

Handledarplattformen är under uppbyggnad och det finns en pilotgrupp som kommer att vara med att utveckla konceptet. Du är hjärtligt välkommen att kontakta oss om du är intresserad av att delta eller veta mer om projektet.


1. Film om den individuella studieplanen

2. Ljudinspelning halvtidsamtalet

Halvtidssamtal (m4a - 10,3 MB)

3. Ljudinspelning slutsamtalet

Slutsamtal (m4a - 8,1 MB)


Kursens lärandemål

För godkänt resultat på kursen ska studenten visa:

  • Visa goda kunskaper om praktiskt socialt arbete och med hjälp av konkreta exempel kunna identifiera och tolka yrkesutövares handlingsutrymmen.
  • Visa kunskaper om och ha förmåga att kritiskt reflektera över arbetsmetoder i socialt arbete ur ett målgruppsrelaterat, professionellt och organisatoriskt perspektiv.
  • Visa grundläggande förståelse för arbetsledning, framför allt dess villkor och förutsättningar för såval arbetsledare som arbetsledd

  • Visa förmåga att diskutera människors levnadsförhållanden och behov utifrån berörda målgruppers perspektiv
  • Visa grundläggande förmåga att på ett professionellt sätt bedriva socialt arbete.
  • Visa förmåga att analysera och redogöra för hur verksamhetens och socionomers samt egna normalitetsuppfattningar, värderingar och attityder påverkar mötet/relationen med målgruppen.

  • Visa förmåga att identifiera, beskriva och kritiskt granska faktorer som påverkar relationen till målgruppen utifrån olika perspektiv, såsom målgruppsrelaterade, professionella, organisatoriska och personliga perspektiv
  • Visa förmåga att kritiskt reflektera över etiska dileman och (o)jämlikhetsfrågor i socialt arbete
  • aktivt delta i, bidra till och reflektera över erhållna erfarenheter i handledning.

Kursföreståndare

Tabitha Wright Nielsen
Kursföreståndare