Yvonne Johansson
Universitetslektor
Lärande utvärdering som verktyg för förändring? : Erfarenheter från en utvärdering av Maria Nordvästs samverkansprocess
Författare
Summary, in Swedish
En utmaning i genomförandet av en lärande utvärdering är att det aldrig går att förutse eller kontrollera ett utvecklingsförlopp. Det initiala utvärderingsarbetet mynnade ut i en enklare form av programteori som syftade till att identifiera problemområdets karaktär, hur de involverade själva såg på samverkansproblemen och hur de menade att dessa skulle åtgärdas. Sett i backspegeln skulle denna programteori kunna ha utvecklats ytterligare avseende klassiska komponenter som inflöden, aktiviteter, prestationer och utfall. En mer komplicerad programteori kan underlätta framtagandet av utvärderingskriterier och fungera som ett stöd i analysen av det som faktiskt sker. Programteori i kombination med lärande utvärdering kan utifrån erfarenheter från utvärderingsprojektet antas skapa förutsättningar för lärande och förändring när komplexa fenomen som samverkan ska utvärderas.
Avdelning/ar
- Socialhögskolan
Publiceringsår
2017
Språk
Svenska
Dokumenttyp
Konferensbidrag: abstract
Ämne
- Social Work
Nyckelord
- Lärande utvärdering
- samverkan
- Maria Nordväst
Conference name
SVUF:s (svenska utvärderingsföreningen) konferens 2017
Conference date
2017-10-19 - 2017-10-20
Status
Published