Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Yvonne Johansson. Foto: Patrik Hekkala

Yvonne Johansson

Universitetslektor

Yvonne Johansson. Foto: Patrik Hekkala

Lärande utvärdering som verktyg för förändring? : Erfarenheter från en utvärdering av Maria Nordvästs samverkansprocess

Författare

  • Yvonne Johansson

Summary, in Swedish

Maria Nordväst (MN) är en integrerad verksamhet i Helsingborg som omfattar fyra kommuner samt Region Skånes Vuxenpsykiatri och Barn- och ungdomspsykiatri. MN har som uppgift att erbjuda rådgivning och behandling till unga upp till 25 år som har problem med alkohol och/eller andra droger. I samband med uppstarten av verksamheten år 2013 genomfördes en lärande utvärdering. Syftet var att utvärdera hur samverkansprocessen utvecklades under Maria Nordvästs två första år. Deltagare i utvärderingsprocessen var MN:s styrgrupp, operativa ledningsgrupp samt medarbetarna i den praktiska verksamheten. Datainsamlingen gjordes genom fokusgruppsintervjuer och feedback- och dialogmöten och avlutades med en dialogkonferens. Det lärande som tog form kan beskrivas som en process där lärandet av mer specifika detaljer och arbetssätt gick hand i hand med lärandet om sätt att fungera och samverka inom verksamheten.
En utmaning i genomförandet av en lärande utvärdering är att det aldrig går att förutse eller kontrollera ett utvecklingsförlopp. Det initiala utvärderingsarbetet mynnade ut i en enklare form av programteori som syftade till att identifiera problemområdets karaktär, hur de involverade själva såg på samverkansproblemen och hur de menade att dessa skulle åtgärdas. Sett i backspegeln skulle denna programteori kunna ha utvecklats ytterligare avseende klassiska komponenter som inflöden, aktiviteter, prestationer och utfall. En mer komplicerad programteori kan underlätta framtagandet av utvärderingskriterier och fungera som ett stöd i analysen av det som faktiskt sker. Programteori i kombination med lärande utvärdering kan utifrån erfarenheter från utvärderingsprojektet antas skapa förutsättningar för lärande och förändring när komplexa fenomen som samverkan ska utvärderas.

Avdelning/ar

  • Socialhögskolan

Publiceringsår

2017

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Konferensbidrag: abstract

Ämne

  • Social Work

Nyckelord

  • Lärande utvärdering
  • samverkan
  • Maria Nordväst

Conference name

SVUF:s (svenska utvärderingsföreningen) konferens 2017

Conference date

2017-10-19 - 2017-10-20

Status

Published