Ulrika Levander
Senior lecturer | PhD in Social Work
Från vanart till rättighetsaktör? : Om förståelsen av psykisk ohälsa bland barn i samhällsvård 1897-2018
Author
Summary, in Swedish
Den psykiska ohälsan hos barn och unga i Sverige uppges öka över tid och är ett av vår tids största folkhälsoproblem. Men vad menas egentligen med psykisk ohälsa och hur har begreppet konstruerats inom den sociala barn- och ungdomsvårdens rättsliga normering? I den här rapporten visar författarna hur synen på psykisk ohälsa ges mening och förändras över tid i samspel med rådande samhällsnormer och hälsodiskurser.
Studien sträcker sig över mer än ett sekel: från förarbetena till införandet av 1902 års barnavårdsreform fram till nutida förslag på förändrad LVU-lagstiftning. I två delstudier har rapportförfattarna först analyserat förarbeten och lagstiftning inom området och därefter rättstillämpningen. Analysen presenteras i tre teman där det första fokuserar på hur psykisk ohälsa som begrepp har etablerats och förändrats, det andra på organisatoriska gränsdragningar och lösningar vid utformning av vårdinsatser, och det tredje på barnrättsdiskursens etablering och barnens rättsliga positionering över tid.
Studiens resultat ger möjlighet att problematisera och dra lärdom av historiska och samtida gränsdragningar mellan olika samhällsaktörers ansvar och insatser vid psykisk ohälsa bland barn och unga i samhällsvård. Detta gäller inte minst gränsdragningen mellan den sociala barn- och ungdomsvården och barn- och ungdomspsykiatrin. Resultaten visar också på vikten av att fortsatt synliggöra och stärka samhällsvårdade barns och ungas agens som rättighetsaktörer och att göra dem delaktiga i beslut som rör deras vård.
Studien sträcker sig över mer än ett sekel: från förarbetena till införandet av 1902 års barnavårdsreform fram till nutida förslag på förändrad LVU-lagstiftning. I två delstudier har rapportförfattarna först analyserat förarbeten och lagstiftning inom området och därefter rättstillämpningen. Analysen presenteras i tre teman där det första fokuserar på hur psykisk ohälsa som begrepp har etablerats och förändrats, det andra på organisatoriska gränsdragningar och lösningar vid utformning av vårdinsatser, och det tredje på barnrättsdiskursens etablering och barnens rättsliga positionering över tid.
Studiens resultat ger möjlighet att problematisera och dra lärdom av historiska och samtida gränsdragningar mellan olika samhällsaktörers ansvar och insatser vid psykisk ohälsa bland barn och unga i samhällsvård. Detta gäller inte minst gränsdragningen mellan den sociala barn- och ungdomsvården och barn- och ungdomspsykiatrin. Resultaten visar också på vikten av att fortsatt synliggöra och stärka samhällsvårdade barns och ungas agens som rättighetsaktörer och att göra dem delaktiga i beslut som rör deras vård.
Department/s
- School of Social Work
- Child, Youth and Family
- Centre for East and South-East Asian Studies, Lund University
- Human Rights Studies
- Department of History
Publishing year
2022
Language
Swedish
Publication/Series
Institutionsvård i fokus
Links
Document type
Report
Publisher
Statens institutionsstyrelse
Topic
- Social Work
- History
- Social Psychology
Status
Published
Project
- From delinquency to anxiety – historical and present categorisations of mental health issues among children in care
Report number
9
ISBN/ISSN/Other
- ISBN: 978-91-87053-89-4