Lunds universitet firar 350 år. Läs mer på lu.se

Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Lärlingsutbildningen – aktuella erfarenheter och framtida möjligheter

Författare:
  • Alexandru Panican
  • Jonas Olofsson
Publiceringsår: 2012
Språk: Svenska
Sidor:
Publikation/Tidskrift/Serie: Ratio, Rapport nr 2 maj 2012.
Dokumenttyp: Bok
Förlag: Ratio

Abstract english

Intresset för lärlingsutbildning har ökat påtagligt i Sverige. Inom gymnasieskolan inleddes en försöksverksamhet 2008 som i och med gymnasiereformen 2011 (Gy11) växlades över i en reguljär utbildningsverksamhet. Dessutom förekommer en mer klassisk lärlingsutbildning i avtalsreglerade former som färdigutbildning inom ett antal branscher. Lärlingsutbildningsbegreppet används också emellanåt inom arbetsmarknadspolitiken och som beteckning på kommunala sysselsättningsprojekt. Författarna till rapporten lyfter fram problemet med att lärlingsutbildningen tillskrivs flera olika betydelser. Det skapar förvirring. Formerna för att följa upp och kvalitetssäkra lärlingsutbildningen – både i och utanför gymnasieskolan – bör utvecklas för att både arbetsgivare och lärlingar ska få en klarare bild av utbildningens betydelse ur ett kompetensförsörjningsperspektiv.

Keywords

  • Social Work
  • Lärlingsutbildning
  • sysselsättning
  • gymnasieskolan
  • utbildning
  • arbetsmarknadspolitik
  • kommunala sysselsättningsprojekt
  • kompetensförsörjningsperspektiv

Other

Published
Alexandru Panican. Foto: Patrik Hekkala
E-post: alexandru.panican [at] soch.lu.se

Universitetslektor

Socialhögskolan

+46 46 222 92 34

28

Socialhögskolan
Besök: Bredgatan 13, Lund
Postadress: Box 23, 221 00 Lund
Telefon: 046-222 00 00 (vxl.)
Fax: 046-222 94 12

Samhällsvetenskapliga fakulteten | Campus Helsingborg