Ny podcast för studenter intresserade av psykisk ohälsa

Jacqueline Levi, psykologstudent vid Institutionen för psykologi startade i juni 2016 en gratis podcast om psykologi. Sedan dess har podden haft runt 100 000 lyssnare. Den har gästats av psykologer, läkare, organisationer, bloggare, författare och kommunikatörer.

– Den nationella statistiken talade för sig själv. Behovet av förståelse för psykologiska fenomen var - och är fortfarande - enormt. Jag börjar närma mig slutet av min utbildning och insåg att jag kunde bidra till en ökad kunskapsspridning av just psykologi, psykopatologi och neuropsykologi. Det saknades en podcast som erbjöd dynamiska och lärorika samtal mellan en psykologstudent som själv befinner sig i ”ung vuxen-åldern” och äldre, mer erfarna kollegor och gränsprofessionella, säger hon i en intervju med Institutionen för psykologi.

Syftet med podden är att göra psykologens arbete mindre främmande för studenter och andra som vill lära sig mer om sig själva och sin omgivning.

Hittills har podden gästats av Richard Levi (stress), Lennart Levi (långvarig stress), Michaela Forni (ångest), Mind (självmord), Anitha Schulman (föräldraskap), Emely Crona (livet och döden), Anders Hansen (fysisk aktivitet och hjärnan), Johan Grant (organisationspsykologi) och Molly Urwitz (psykisk hållbarhet).

Du hittar Psykologipodden på psykologipodden.libsyn.com, i iTunes och på Instagram under ”Psykologipodden”.