Nytt projekt undersöker om äldre mår bättre i bogemenskap

Husfasad. Foto: Chuttersnap/Unsplash
Foto: Chuttersnap/Unsplash

I Sverige upplever mer än var tionde person över 75 år oönskad social isolering, vilket påverkar deras fysiska och psykiska hälsa. Nu påbörjar Norma Montesino, Socialhögskolan, tillsammans med kollegor inom profilområdet Proaktivt åldrande, ett nytt fyraårigt forskningsprojekt, som ska undersöka äldres vardag i bogemenskap, delningsboende och kollektivhusboende, och hur deras hälsa och välbefinnande påverkas av boendeformen.

Projektet "House -Well" syftar till att planera och utveckla boendeformer för äldre och ta fram designförslag på hur kollektivhusboende utformas och skalas upp för att minska ensamhet och social isolering. Projektledare är Ivette Arroyo från Institutionen för arkitektur och boendeutveckling.

Marianne Granbom, som är Norma Montesinos forskarkollega, är ansvarig för den kvantitativa undersökningen:

– De som har startat kollektivhusboende är ofta starkt övertygade om att de får bättre hälsa av att bo så och bättre social gemenskap men likväl ökar inte den typen av boende. Detta har man stångats länge med och vi vill veta vad det beror på.

Är det bara de som bor där som tycker det är så fantastiskt, är det en viss typ av människor som vill bo där? Genom att jämföra med andra typer av boenden för äldre, vill forskarna Ivette Arroyo, Norma Montesino och Marianne Granbom få fråm både fördelar och nackdelar med boendeformen.

Samarbete utanför akademin

Projektet är ett samarbete som sträcker sig utanför akademin, med föreningen Kollektivhus Nu, Helsingborgshem, Lunds kommunala fastighetsbolag, LKF, och Kanozi Arkitekter AB. Forskarna kommer att  skicka ut en enkät till äldre som idag bor i kollektivhusboende, samma enkät skickas till äldre boende i trygghetsboende, för att kunna göra jämförelser gällande hälsa och ensamhet.

En viktig del av projektet är workshopar som arrangeras tillsammans med samarbetspartners, äldre personer och intresserade parter, för att ta fram designförslag på hur kollektivhusboende utformas och skalas upp för att minska ensamhet och social isolering.