Konferens om deltagarbaserade forskningsmetoder först ut för metodcentrum

Alice Schippers från University of Humanistic Studies, Utrecht.

Forskare från hela Samhällsvetenskapliga fakulteten samlades när fakultetens metodcentrum hade sin första konferens, organiserad av Julia Bahner, Björn Johnson och Håkan Jönson från Socialhögskolan.

Temat för Metodcentrets första endagskonferens var ”Utmaningar och möjligheter med deltagarbaserade forskningsmetoder”. Keynote speakers var professor Alice Schippers från University of Humanistic Studies, Utrecht, och professor Klaus Petersen från the Danish Centre for Welfare Studies at the University of Southern Denmark. Övriga presentatörer var från Samhällsvetenskapliga fakulteten.

Samverkan med det omgivande samhället

Universitetet är inte en isolerad ö och allt fler har insett betydelsen av samverkan och involvering av organisationer och personer utanför akademin. Julia Bahner, som organiserat dagens konferens, berättar att genom deltagarbaserade metoder bygger man in samverkan från början och gör forskningen relevant och användbar för dem det berör.

Julia berättar också att syftet med dagen är tvådelat: att samla alla på metodcentret som är intresserade av deltagarbaserad forskning, samt som forum för att lära och inspireras av varandra.

- Vi kommer från olika institutioner så det kan se olika ut, men jag tror att det finns flera gemensamma nämnare, säger Julia. En sådan här dag kan bidra till nya samarbeten över institutionsgränserna.

Vad hoppas du att deltagarna tar med sig härifrån?

- Jag hoppas att vi alla ska känna att vi verkar i ett sammanhang och upptäcka att andra jobbar med liknande saker. Programmet idag är ett smörgåsbord, en mångfald, och jag hoppas och tror att alla haft en kul och inspirerande dag.

Foto: Sandra Jeppsson
Forskare från Samhällsvetenskapliga fakulteten samlades för metodcentrums första konferens.

Samhällsvetenskapliga fakultetens metodcentrum

Lunds universitets samhällsvetenskapliga metodcentrum arbetar med tillämpning och utveckling av samhällsvetenskapliga forskningsmetoder. Syftet är att utforska nya sätt att undersöka samhället och mänskligt beteende, skapa forum för samverkan över institutionsgränser och lära av varandra.

Samhällsvetenskapligt metodcentrum | Samhällsvetenskapliga fakulteten (lu.se)

Programmet för konferensen Utmaningar och möjligheter med deltagarbaserade forskningsmetoder:

Utmaningar och möjligheter med deltagarbaserade forskningsmetoder | Internt Samhällsvetenskapliga fakulteten (lu.se)