Grundad teori, förnöjsamhet och Polarfjorden

I februari anordnade Socialhögskolan ett online-seminarium om Grundad teori (Grounded Theory) som lockade deltagare från Nya Zeeland, Australien, Irland, Kanada, Storbritannien, Italien och Litauen. Det virtuella mötet var det första som hölls inom en grupp som vuxit fram på Facebook, kring ett gemensamt intresse för forskningsmetoden.

På seminariet presenterade Ulrika Sandén sin masteruppsats, som försvarades vid Socialhögskolan i höstas. Seminariet arrangerades i ett nära samarbete mellan Ulrika och hennes handledare Dr Lars Harrysson vid Socialhögskolan och Docent Hans Thulesius vid Medicinska fakulteten. Samtalet inleddes av Dr Barry Gibson, forskare i medicinsk sociologi vid Sheffielduniversitetet.

”Jag blev väldigt glad när Ulrika erbjöd sig prata om sin uppsats, eftersom det skulle bli vårt första seminarium och innebar ett nytt steg i gruppens utveckling”, hälsar Barry Gibson via e-post. Han fortsätter: ”Jag har haft mycket kontakt med Lund genom åren och har besökt staden flera gånger. Därför var det extra kul att höra att ni sysslade med grundad teori, och jag uppskattade verkligen Ulrikas presentation om ett sådant intressant ämne.”

Grundad teori går ut på att man växelvis samlar in och analyserar data. På detta sätt kan teorier som är helt grundade i empiri växa fram. Ulrika Sandéns masteruppsats handlar om vardagslivets förnöjsamhet i Polarfjorden, i norra Norge. I uppsatsen beskrivs grundad teori som ”ett sätt och ett försök att från botten, utan vare sig förutfattade meningar eller tidigare teorier, försöka förstå bygdens egna mekanismer.” Seminariet har gett Ulrika värdefulla kontakter över hela världen inför hennes fortsatta forskningsarbete.

Mer information

Ulrika Sandéns forskning uppmärksammades i en krönika i Svenska dagbladet förra året.

Här kan du läsa hela uppsatsen.

Är du intresserad av att delta i nuvarande och kommande diskussioner och/eller seminarier kring Grounded Theory, kontakta Ulrika ulrika [dot] sanden [at] telia [dot] com

Det är också möjligt att kontakta Lars Harrysson på Socialhögskolan. lars [dot] harrysson [at] soch [dot] lu [dot] se