"Jag tror att grunden är rädslan för synlig och brutal fattigdom"

I en artikel på forskning.se, den nationella forskningsprotalen, intervjuas Hans Swärd, professor vid Socialhögskolan, och Bo Rothstein, statsvetare vid Göteborgs universitet, om effekterna av ett eventuellt tiggeriförbud i Sverige.

Hans Swärd menar att ett förbud inte skulle lösa några problem, utan bara leda till att tiggarna flyttas runt och det skulle dessutom vara väldigt resurskrävande att se till att lagen efterföljs.

– Jag tror att grunden är rädslan för synlig och brutal fattigdom. Det är något vi i Sverige har lämnat bakom oss och som vi inte vill se igen. Vi är rädda för att det ska komma fler och fler fattiga, att Sverige ska översköljas av tiggare. Då hittar vi på försvar. Som förbud mot att tigga eller de här standardberättelserna om att tiggarna egentligen inte behöver tigga, att de skulle ha massor av pengar undanstoppade någonstans.

Bo Rothstein däremot vill förbjuda givandet, då han menar att det bidrar till förnedring.

Läs hela artikeln här.