Kontakter med Nepal öppnar upp för fältstudier och praktik

Kathmandu

Socialhögskolans lektor Jan Magnusson besökte tidigare i vår Nepal för att knyta nya kontakter och undersöka möjligheterna att skicka MFS-stipendiater dit, samt hjälpa till med utvecklingen av ett mastersprogram i socialt arbete vid Tribhuvan University.

Patan i Nepal
Socialhögskolan har inte tidigare skickat studenter till Nepal med ett Minor Field Studies stipendium, bland annat beroende på den invecklade handläggningen av studentvisum. För att förenkla visumförfarandet och förbättra stödstrukturen kring studenter som vill basera sin uppsats på fältarbete i Nepal behövs det stöd från en samarbetspartner i landet. Ett samarbete med Tribhuvan University tycks vara svårt då det saknas resurser och ämnet socialt arbete inte har en egen institution. Men det finns andra möjligheter. Det mesta av det sociala arbetet (i bred mening) i Nepal utförs idag av internationella och inhemska biståndsorganisationer, och Jan Magnusson träffade även representanter från den sektorn under sitt besök i landet.

– Vi diskuterade bland annat möjligheten att organisationen kommer på olika forskningsuppdrag som berör verksamheten och som MFS-studenterna kan erbjudas att genomföra. Uppsatsarbetet skall då utföras självständigt och utan krav från organisationen. Detta är en idé som också skulle kunna stärka Socialhögskolans internationaliseringsarbete samtidigt som MFS-studenternas uppsatser får en tillämpad forskningskontext. När det gäller NGO-kontakterna tror jag också att det finns goda möjligheter till praktikplatser.

Kathmandu

– Jag tror att fältarbete och praktik i Nepal kan vara en spännande och intressant upplevelse för våra studenter. I Sverige är det sociala arbetet ofta ett myndighetsarbete där socialarbetaren är en kommunal tjänsteman som mest jobbar med så kallat case work inom socialtjänsten. I Nepal handlar det sociala arbetet mer om samhällsarbete, mobilisering och socialt entreprenörskap där socialarbetaren, oftast på uppdrag av en biståndsorganisation, representerar de utsatta och marginaliserade i samhället och försöker stärka dessa grupper och göra dem medvetna om sina rättigheter i samhället.