Lunds universitet firar 350 år. Läs mer på lu.se

Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Ny rapport undersöker instrument som mäter svårigheter i skolmiljö

Rapporten "Svensk normering av två bedömningsinstrument för lärare. Conner's Teacher Rating Scale (CTRS) och Sutter-Eyberg Student Behavior Inventory - Revised (SESBI-R)" undersöker psykometriska proportioner i två internationella bedömningsinstrument som mäter svårigheter (beteendeproblem) i skolmiljö. Rapporten är författad av Martin Bergström, lektor och docent och Stina Balldin, doktorand vid Socialhögskolan.
RRSW

Vad är bakgrunden till att ni skriver denna rapport?
– Vi ville möjliggöra att mätinstrumenten Conners’ Teacher Rating Scale  CTRS-28) och Sutter-Eyberg Student Behaviour Inventory Reviderad (SES-BI-R) som används frekvent internationellt i forskningssyfte nu även finns tillgängliga för att använda kliniskt i Sverige med normerade värden, svarar Martin Bergström och Stina Balldin.

Vilket/Vilka resultat har ni kommit fram till?
– Resultatet indikerar på att dessa instrument fungerar som det avses, svarar Martin Bergström och Stina Balldin.

Går det att dra några slutsatser från era resultat?
– Ja, nu finns det ytterligare två instrument som kan ge indikationer på problematik som rapporterats från klassrummet och referensvärden för att göra individuella bedömningar. Det ger även möjlighet att synliggöra eventuella biverkningar av insatser, svarar Martin Bergström och Stina Balldin.

Läs hela rapporten här.

Senaste artiklar

2017-08-24
SoPact söker affärsutvecklare
SoPact söker affärsutvecklare
2017-08-18
E-post från universitetet blockeras – nyantagna studenter kan missa viktig kursinformation
E-post från universitetet blockeras – nyantagna studenter kan missa viktig kursinformation
2017-08-09
Call for papers: Socialt arbete och psykiska problem
Call for papers: Socialt arbete och psykiska problem
2017-06-22
Aktiveringsinsatser kan ha motsatt effekt
Aktiveringsinsatser kan ha motsatt effekt
2017-06-01
Socialhögskolan först ut med internationellt certifikat
Socialhögskolan först ut med internationellt certifikat

Socialhögskolan
Besök: Bredgatan 13, Lund
Postadress: Box 23, 221 00 Lund
Telefon: 046-222 00 00 (vxl.)
Fax: 046-222 94 12

Samhällsvetenskapliga fakulteten | Campus Helsingborg