Nytt projekt för ökad samverkan mellan Socialtjänsten i Lund och Socialhögskolan

Erik Eriksson, Teres Hjärpe, Harald Gegner och Anders Jönsson.
Erik Eriksson, Teres Hjärpe, Harald Gegner och Anders Jönsson. Maria Svensson saknas på bilden. Foto: Sandra Jeppsson.

Under två års tid kommer forskare från Socialhögskolan och anställda på Socialtjänsten i Lund att arbeta i ett projekt för att stärka samverkan, undersöka fält där parterna ännu inte samverkar samt skapa kunskapscirkulation, där båda parter är kontinuerligt delaktiga.

Socialhögskolans Anders Jönsson och Teres Hjärpe har tillsammans med Harald Liebenstein Gegner och Maria Svensson från Socialtjänsten i Lunds kommun beviljats medel från FORTE för ett tvåårigt samverkansprojekt. Erik Eriksson från Socialhögskolan kommer att vara med i en rådgivande funktion. Gruppen går under namnet SaKu-gruppen (Samverkansgrupp för Kunskapscirkulation). Projektet ska bland annat inventera vilken samverkan som finns i dagsläget, göra en litteraturöversikt över forskning om samverkan samt ge förslag på hur samverkan mellan de två parterna kan fördjupas.

Förutom rapporter om samverkan och litteraturöversikt ska projektet resultera i två konferenser: en mindre, intern konferens där parterna ska få en överblick över samverkansläget, samt en större konferens där externa parter bjuds in för att demonstrera hur samverkan har fördjupats genom projektet.

I dag gick startskottet, med ett första möte.

- Det är riktigt roligt att vi kommit igång med det här samverkansprojektet, säger Anders Jönsson. Jag hoppas att det kan bidra till fördjupad samverkan mellan oss och Socialtjänsten.