Projekt med universitet i Sydafrika: “Social change through child agency and participation”

Forskare från Sydafrika och Sverige träffas i Pretoria.
Forskare och praktiker från Sverige och Sydafrika träffas för dialogcafé i Pretoria.

Marianne Larsson Lindahl från Socialhögskolan är i Sydafrika för att delta i SASUF-projektet “Social change through child agency and participation”, ett projekt för att stärka arbetet med barns deltagande i processer och beslut.

Forskare och praktiker från Sverige och Sydafrika har i projektet gemensamt analyserat lagstiftning och policy för barn som omhändertagits och genomfört digitala workshops kring deltagande. Nu har de träffats för ett dialogcafé i Pretoria, Sydafrika. Under dagen diskuterade, problematiserade och lyssnade 26 deltagare som även delade med sig av erfarenheter inom child protection, allt från det formella omhändertagandet till boende i familjehem. Materialet kommer att analyseras av forskare från de sju deltagande universiteten och presenteras under året. Förhoppningen är att ge praktiker och politiker verktyg för att stärka arbetet med barns deltagande i processer och beslut.

Under dialogcaféet deltog forskare från Socialhögskolan Lunds universitet, University of Pretoria, Göteborgs Universitet, Stellenbosch university, Högskolan Väst, Sol Plaatje university och University of Fort Hare.

SASUF

SASUF (South Africa - Sweden University Forum) är ett samarbetsprojekt inom ramen för STINT och NRF med målet att stärka banden mellan Sydafrika och Sverige inom forskning, utbildning och innovation. Initiativet till samverkan togs 2017 och engagerar nu 40 universitet i arbetet med att driva utvecklingen vidare med FN:s hållbarhetsmål i fokus.

SASUF Research and Innovation Week, 13-17 maj

Den 13-17 maj kommer SASUF-forum till Skåne i samverkan med Lunds universitet, Malmö universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet, Alnarp. Children-gruppen kommer bland annat att arrangera ett satellitevent den 14 maj för alla intresserade av forskning kring barns deltagande och ett dialogcafé för inbjudna socialarbetare den 15 maj. Se gärna mer på SASUF.