Sök kursen Socialt arbete under katastroftider

Händer på en trädstam.

I höst ger Socialhögskolan en högaktuell kurs som fokuserar på samhällskatastrofer. Kursen Socialt arbete under katastroftider tar också upp frågor kring infrastruktur och samhällsberedskap samt tidigare erfarenheter av katastrofer.

– Vi ger denna kurs för att samhällskatastrofer drabbar ofta de mest utsatta värst, det ser vi i pågående krig och samhällskonflikter och i natur- och miljökatastrofer, säger kursföreståndare och universitetslektor Norma Montesino.

Kursen behandlar samhällskatastrofer historiskt och i nutid utifrån det sociala arbetets perspektiv. Hur människor agerar och reagerar, vilka strategier som uppstår och vad socialt arbete kan bidra till under svåra samhällskriser.

Du som deltar i kursen får även diskutera lokala och nationella resurser, globala perspektiv och historiska och internationella erfarenheter av socialt arbete under katastroftider.

Kursen Socialt arbete under katastroftider, 7,5hp, ges online 1 november 2024 - 19 januari 2025. Ansökningsperioden är 15 mars - 15 april.

Gör skillnad - plugga socialt arbete!