Matfattigdomen ökar med inflationen - barnfamiljer drabbas

Foto: Providence Doucet, Unsplash.

I en SVT-artikel och film förklarar Socialhögskolans forskare Anna Angelin varför ensamstående med barn drabbas hårt av den matfattigdom som kan följa i inflationens spår.

Anna Angelin är docent på Socialhögskolan och hon forskar om fattigdom. Hon säger att många personer just nu upplever en direkt prischock.

– Det ger ett oerhört snabbt återslag. Nu har dessutom skolor stängt, så maten som barnen får där och genom vissa fritidsaktiviteter försvinner. Det försvårar situationen för de mest utsatta familjerna, säger hon.

Enligt Anna Angelin har civilsamhället fått en förändrad roll när de nu går in och ger direkt stöd till människor i form av rena kläder och mat. Många frivilliga hjälporganisationer upplever att fler människor än tidigare sökt hjälp under våren. Värst drabbade är barnfamiljer med försörjningsstöd, nyanlända och garantipensionärer.

– Det är en indikator på att vårt välfärdssystem inte förmår att tillförsäkra en skälig levnadsnivå som man är berättigad genom socialtjänstlagen, säger hon.