Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Tillgänglighet - gör rätt från början

​​​​​​​Vi har myndighetskrav på oss att allt digitalt publicerat material ska vara tillgänglighetsanpassat; material måste kunna läsas till exempel med skärmläsare. Därför ska vi alltid använda LU:s tillgänglighetsanpassade mallar till filer som ska publiceras och läsas digitalt. Det underlättar för dig och inte minst för läsaren.

Digital tillgänglighet innebär att alla ska kunna uppfatta och hantera digital offentlig service såsom tjänster och information på webbplatser och applikationer. Information och tjänster ska kunna användas av alla människor oavsett funktionsnedsättning eller bredast möjliga spektrum av egenskaper och förmågor.

Läs mer hos Myndigheten för delaktighet: Tillgänglig digital offentlig service - MFD

Olika filformat

Alla filformat exporteras till PDF innan digital publicering. Ju mer som är rätt innan du exporterar till PDF, desto enklare – många ändringar för att tillgänglighetsanpassa ett dokument är svåra att göra i efterhand i PDF. Använd de förinställda formaten; det blir inte bra ut tillgänglighetsperspektiv om du försöker trixa själv med indrag, marginaler, blanksteg, eller hårda radbrytningar. Var också noga med språk och korrektur. Använd svenska skrivregler och myndigheternas skrivregler.

En Powerpoint behöver av naturliga skäl inte vara tillgänglighetsanpassad (om du inte tänkt publicera den digitalt). Vi ska ändå använda LU:s korrekta mallar: Lunds universitets bild- och mediebank.

I LU:s Bild- och mediebank finns de wordmallar som vi ska använda. För digital publicering, välj den version som är tillgänglighetsanpassad. Word-mallarna finns i LUs mediebank: Lunds universitets bild- och mediebank .

Mer utförliga instruktioner till LU:s Wordmall hittar du på samma ställe. Här följer en kortversion av instruktionerna:

Lägg till dokumentets namn

Kontrollera under Visa och sen Egenskaper att ditt dokuments titel finns här och att du står som författare.

Kopiera text

Det bästa är såklart att skriva direkt i mallen, men om du redan har en färdig text kan du göra så här:

Kopiera över text till sina respektive platser (kapitlets rubrik där det står Kapitelrubrik, brödtext där det står Bodytext, citat där detta är förberett men flytta såklart sedan till rätt plats).

OBS! Viktigt om att kopiera: Om du kopierar in text som är formaterad så kommer denna inte att ändras automatiskt till rätt storlek och typsnitt. Se därför till att inte klistra in med snabbkommandot utan använd menyn. Välj Klistra in och välj därefter Oformaterad text, alternativt Behåll endast text. Då ska det bli rätt.

Kontrollera att brödtexten är Times New Roman, 12p.

Rubriker

Använd de rubriknivåer du behöver: 1-4. Hoppa inte över någon nivå. Rubriker finns under Formatmallar. 

Kontrollera att:

  • Rubrik 1 är Arial, fet, 18p,
  • Rubrik 2 är Arial 14p,
  • Rubrik 3 är Arial, fet, 12p,
  • Rubrik 4 är Arial, fet och kursiv, 12p.

Alternativtext

Alternativtext beskriver en bild eller tabellinnehåll för den som läser med skärmläsare och är därför superviktigt. Högerklicka på bilden eller tabellen och välj Redigera alternativtext.

Exempel på alternativtext för en bild: Foto. Entrén till Socialhögskolan, Lund. Foto: Kalle Nilsson.

Under Redigera alternativtext finns också valet Markera som dekorativt. Det kan du välja om bilden inte tillför något mer än ur estetisk synvinkel, och du inte vill att en skärmläsare ska beskriva bilden. Funktionen kallas också Artefakt.

Granska tillgänglighet

När du kommit så långt att det är dags att exportera till pdf, ska du först göra en tillgänglighetskontroll. I menyn Granska finns Kontrollera tillgänglighet. Resultatet av kontrollen berättar vad i ditt dokument som behöver göras mer tillgängligt.

Support: servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se)

Även det vi publicerar i Canvas behöver vara tillgängligt. Här hittar du information om Canvas och insticksverktyget Ally, som hjälper dig att göra ditt material tillgängligt: Om Canvas | Stöd för digital undervisning

Artikel med tips:  5 tips för att göra din kurs i Canvas mer tillgänglig | Stöd för digital undervisning

Canvas-support: digital [at] education [dot] lu [dot] se (digital[at]education[dot]lu[dot]se)

Kontakt

Sandra Jeppsson
Webbredaktör
sandra [dot] jeppsson [at] soch [dot] lu [dot] se