Vid eventuella driftstörningar
Driftstörning i IT-system och telefoni har oftast tekniska orsaker. Som medarbetare kan det vara bra att veta hur man ska hantera driftstörningar.
- Kontrollera Driftinformationen: Vid en driftstörning i något system, besök support.lu.se. för att få uppdaterad information om pågående problem.
- Kontakta Servicedesk: Kontakta vår Servicedesk via mejl: servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se) eller på telefon: 29000. De är redo att hjälpa till och ge vägledning.
Under Driftinfo hittar du information om löpande uppdateringar, anmälda störningar och pågående arbete för att lösa problemen. En informationskoordinator agerar som kontakten mellan Servicedesk och lösningsgrupperna så att relevant information publiceras på Driftinfo av Servicedesk.
Driftinfo är den primära kanalen för att dela information om pågående problem.
Här hittar du driftinformation
Se aktuella och planerade driftstörningar för universitetets IT-system: support.lu.se.
Prenumerera på informationen via e-post, så att du får ett e-postmeddelande varje gång något uppdateras.
Så prenumererar du på Driftinformation
- Gå till support.lu.se
- Klicka på Log in högst upp till höger i menyn för att logga in med ditt Lucat-ID
- Klicka på ditt namn högst upp till höger i menyn och klicka sedan på Profile
- Till höger på sidan finns en blå knapp där det står "Add me to driftinfo e-mails". Klicka på den.
- Nu prenumererar du på driftinformationen från LDC och kommer att få ett e-postmeddelande när något uppdateras.
Rapportera om du upplever driftstörningar
Om du upplever störningar eller problem med IT-system under en längre stund som du inte hittar bland aktuella och planerade driftstörningar är det bra om du hör av dig till Servicedesk, servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se).