Timanställda

Information för dig som anlitar timanställda

Som timanställda räknas timlärare, tentavakter och andra som får ersättning per timme. Rutinerna är framtagna centralt på Lunds universitet och gäller för hela universitetet.

Arbetsgång för utbetalning av timlön

1. Stäm av förutsättningarna (KF/ansvarig)
    Vid planeringen: Stäm alltid av med personalsamordnaren först så att hon kan kontrollera om personen kan anlitas, kolla LAS-tid etc. Bor personen utomlands krävs särskild hantering.

2. Lämna in personuppgifter och anställningsperiod (KF/ansvarig)
    Före kursstart: Fyll i dokumentet Underlag för timanställning. Om du vet att personen varit inne på kursen tidigare räcker det att ange vilken tidsperiod personen ska arbeta den aktuella terminen.

3. Timanställningen skapas och anställningsavtal skickas till personen (HR)
    Före kursstart: Utifrån underlaget lägger personaladministratören in timanställningen i Primula och skickar ett anställningsavtal hem till personen. Avtalet får numera skrivas för maximalt fyra månader åt gången (tidigare var det ett år). Efter registrering i Primula läggs personen automatiskt in i Lucat. Det är inte alla timanställda som har behov av inlogg så meddela någon av katalogadministratörerna för Lucat när det behövs för ytterligare hjälp.

4. När arbetet är gjort – lämna in timrapport (KF/ansvarig)
    Efter: När arbetet utförts ska blanketten Timrapport fyllas i och skickas in, senast den 3:e varje månad.
    Vänta inte med alla tills terminen är slut för då kan vi inte ha koll på deras LAS-tid under bemanningsarbetet för kommande termin. Personaladministratören registrerar sedan timmarna i Primula så att utbetalning kan göras. Lönen betalas normalt ut månaden efter att timrapporten lämnats in.
    Skicka dokumentet till timrapport [at] soch [dot] lu [dot] se (timrapport[at]soch[dot]lu[dot]se).

Dokument

Underlag för timanställning (PDF, 274 kB, ny flik)

Timrapport (PDF, 177 kB, ny flik)

Ellinor Weise