Forskning
Min forskning har fokuserat interaktionen mellan rättssystemet, den sociala barnavården och professionella. Jag är intresserad av professionella aktörers bedömningar, och hur professionella bedömningar och professionen påverkas av olika typer av rättslig reglering som lagstiftning och standardiserade arbetsmetoder.
Jag disputerade år 2007 med avhandlingen ”Mellan klient och rättssystem. Tvångsvård av barn och unga ur socialsekreterares perspektiv.” Avhandlingen handlar om hur socialsekreterare förhåller sig till rättssystemet i form av lagstiftning och förvaltningsdomstol som beslutande instans i tvångsvårdsärenden, och hur detta påverkar deras bedömningar i tanke och skrift och tvångsvårdsprocessen för barn och unga i stort. Därefter har mitt forskningsintresse också kommit att omfatta frågor som rör professionen och dess utveckling och standardiserade arbetsredskap som ytterligare en form av ”rättslig” reglering professionella har att förhålla sig till. Jag har också ett teoretiskt och begreppsmässigt intresse och har bland annat skrivit bokkapitel och artiklar utifrån begrepp som juridifiering, standardisering, idéspridning, osäkerhet, diskursteori och handlingsutrymme (discretion).
Aktuella forskningsprojekt
Barnavårdsutredningar vid misstanke om våld. Socialsekreterares tolkningar av våld, bedömningar av barnets bästa och konsekvenser för praktiken.
Lina Ponnert
Forskningsprojektet finansieras av Brottsofferfonden. Det övergripande syftet med projektet är att undersöka och analysera hur utredningskravet gällande barn som kan ha utsatts för eller bevittnat våld eller andra övergrepp, av eller mot någon närstående, har påverkat den sociala barnavårdspraktiken. Ett delsyfte är att analysera de spänningsförhållanden som kan finnas mellan olika rättsliga principer och socialsekreterares tolkningar av våld och bedömningar av barnets skyddsbehov och barnets bästa, och hur dessa hanteras av socialsekreterare. Projektet är pågående och består av tre empiriska delstudier.
Barnens och barnets bästa - möjligheter och utmaningar.
Lina Ponnert & Anna Sonander
Forskningsprojektet finansieras av Stiftelsen Justa Gardi stiftelse och pågår under 2020.
Det övergripande syftet med detta projekt är att undersöka och analysera principen om barnets bästa i praktiken, med fokus på det spänningsförhållande som kan finnas när både enskilda barns bästa och en grupp barns bästa ska beaktas. Ett delsyfte är att undersöka hur skola och HVB-hem (hem för vård- eller behandling och boende) resonerar kring och hanterar normbrytande beteende hos tonåringar som riskerar att påverka gruppen negativt.
I en första studie genomförs individuella intervjuer med rektorer på högstadieskolor och föreståndare på HVB-hem med tonåringar som målgrupp.
Akutavdelningar på särskilda ungdomshem. En studie av akutpraktiken ur personalens, de ungas och socialtjänstens perspektiv.
Lina Ponnert (projektledare), Susanna Johansson & Kerstin Svensson
Forskningsprojektet finansieras av Statens Institutionsstyrelse (SiS). Syftet med projektet är att undersöka och analysera den specifika praktik som äger rum på akutavdelningar på särskilda ungdomshem utifrån ungdomars, personalens och socialtjänstens perspektiv och praktikens konsekvenser för dessa aktörer. Projektet består av flera olika empiriska delstudier och avslutades 2019 (SiS Forskningsrapport publicerad 2020).
Forskarnätverk
Jag ingår i det tvärvetenskapliga forskarnätverket ”Child Rights Institute” (Barnrättsinstitutet) vid Lunds universitet där jag är en av samordnarna. Jag är även med i två forskargrupper på Socialhögskolan, Barn-familj-välfärd och Organisation och organisering. From 2019 ingår jag också i ett nordiskt nätverk om tvångsvård av barn och unga (finansierat av Forte).
Undervisning och utveckling av undervisningsmaterial
Jag har genom åren undervisat på flera terminer och kurser på socionomprogrammet med fokus på socialrätt, det sociala arbetets praktik, socialt arbete med barn och unga och uppsatshandledning. De senaste åren har jag haft min huvudsakliga undervisning på kursen ”Socialt arbete med barn och unga” på termin sju (from HT-2020 ny kurs: ”Socialt arbete med barn och familj-bedömningsarbete och barnperspektiv”) och kursen ”Kommunikation och handling” på termin fyra (samtalsmetodik). Sedan 2019 är jag involverad i forskarskolan för yrkesverksamma i socialtjänsten, som ambassadör/handledare och som lärare på kursens introducerande doktorandkurs (”Introduktion i socialt arbete som forskningsämne”). Jag undervisar också på doktorandkursen ”Barn, unga och familj i ett välfärdsperspektiv. Utsatthet och socialt arbete” som gavs 2015 inom ramen för nationella forskarskolan av Lunds universitet tillsammans med Göteborgs och Stockholms universitet. Kursen ges åter ges med start hösten 2020.
Jag är redaktör för antologin ”Utredningsarbete i den sociala barnavården” som gavs ut första gången 2015 (ny upplaga 2018). Boken tillkom utifrån erfarenheter från undervisning på socialrättskursen där studenterna ska skriva en barnavårdsutredning. Boken fokuserar olika utredningspraktiker som förekommer i den sociala barnavården; att utreda barns behov och föräldrars förmåga i traditionella barnavårdsutredningar, att föreslå tvångsvård, att överväga placeringar, samverkan rättssystemet och att utreda familjehem. Boken ger en bild av den rättsliga regleringen på området och ger inblick i forskning och praktik på området. Övriga medverkande författare i boken är: Susanna Johansson, Sofia Linderot, Bodil Rasmusson och Margareta Regnér.
Inom ramen för Barnrättsinstitutet är jag, tillsammans med Anna Sonander, redaktör för den tvärvetenskapliga antologin ”Perspektiv på barnkonventionen. Forskning, teori och praktik” som utkom i nov- 2019. I antologin medverkar förutom vi forskare från flera olika ämnen som författare, som utifrån olika ingångar och frågeställningar diskuterar aspekter av barnkonventionen utifrån forskning. Vidare medverkar några praktiker med kapitel som exemplifierar arbete med barnkonventionen ur praktiken. Boken riktar sig till studenter, forskare och praktiker inom de olika ämnes- och verksamhetsområdena.
Tillsammans med Kerstin Svensson har jag skrivit boken ”Socionomen i myndigheten. Att göra gott, göra rätt och göra nytta” som utkom 2019. I boken lyfts och diskuteras specifika möjligheter och utmaningar för socionomer i myndighetsarbete, där socionomen förväntas följa lagen, agera etiskt och i enlighet med professionens normer samt göra nytta och fungera som organisationens representant. Boken riktar sig till socionomstuderande och yrkesverksamma socionomer, men också till andra yrkesgrupper som är verksamma inom myndigheter.