

Forskning
Min forskning handlar om den sociala barn- och ungdomsvården, om socialtjänstens arbete (bedömningar, beslut och handlingsutrymme), tvångsvård och institutionsvård av barn och unga. Jag är särskilt intresserad av rättens inverkan på arbetet, hur professionens bedömningar påverkas av rättslig reglering och rättssystemet, men också av organisatorisk styrning och arbetsmetoder, och vad detta får för konsekvenser för barn och unga, och för barns skydd. Teoretiskt har jag utgått från teori om organisationer, institutioner, profession och rättslig teoribildning. Jag har också ett teoretiskt och begreppsmässigt intresse och har bland annat skrivit bokkapitel och artiklar utifrån begrepp som juridifiering, standardisering, idéspridning, osäkerhet, diskursteori och handlingsutrymme (discretion).
Jag disputerade år 2007 med avhandlingen ”Mellan klient och rättssystem. Tvångsvård av barn och unga ur socialsekreterares perspektiv.” Avhandlingen handlar om hur socialsekreterare förhåller sig till rättssystemet i form av lagstiftning och förvaltningsdomstol som beslutande instans i tvångsvårdsärenden, och hur detta påverkar deras bedömningar i tanke och skrift och tvångsvårdsprocessen för barn och unga i stort. Mina senaste forskningsprojekt har rört barnavårdsutredningar vid misstanke om våld, och akutavdelningar på särskilda ungdomshem.
Större forskningsprojekt
Barnavårdsutredningar vid misstanke om våld. Socialsekreterares tolkningar av våld, bedömningar av barnets bästa och konsekvenser för praktiken (2019-2024). Finansierat av Brottsofferfonden. Lina Ponnert (projektledare)
Akutavdelningar på särskilda ungdomshem. En studie av akutpraktiken ur personalens, de ungas och socialtjänstens perspektiv (2015-2019). Finansierat av Statens Institutionsstyrelsen. Lina Ponnert (projektledare), Susanna Johansson & Kerstin Svensson
Forskarnätverk
Jag är med i två forskargrupper på Socialhögskolan, Barn-familj-välfärd och Profession och organisation. From 2025 ingår jag också i ett nordiskt nätverk om "kinship care", och sedan 2024 i ett nätverk om Barnahusforskning. Jag är också kopplad till det tvärvetenskapliga forskarnätverket ”Child Rights Institute” (Barnrättsinstitutet) vid Lunds universitet, där jag är en av samordnarna.
Undervisning och utbildning
Aktuell undervisning
Jag är kursföreståndare för två kurser; SOPA 36: Utredningsarbetets praktik och etik (10 hp), som utgör en av tre juridikkurser på socionomprogrammets tredje termin from HT 2025 samt SAHS02: Hälso- och sjukvårdsjuridik och etiska dilemman (7,5 hp) på Hälso- och sjukvårdsprogrammet. Jag är också verksam på doktorandkursen Barn, unga och familj i ett välfärdsperspektiv. Utsatthet och socialt arbete (7,5 hp) som ges inom ramen för nationella forskarskolan av Lunds universitet tillsammans med Göteborgs och Stockholms universitet år 2025, och på den valbara kursen Socialt arbete med barn och familj-bedömningsarbete och barnperspektiv, (15 hp) på socionomprogrammets sjunde termin.
Jag har genom åren undervisat på flera andra terminer och kurser på socionomprogrammet med fokus på socialrätt, det sociala arbetets praktik, socialt arbete med barn och unga och uppsatshandledning och samtalsmetodik (kursen ”Kommunikation och handling” och Verksamhetsförlagd utbildning på termin fem.
Övrigt
Jag och Kerstin Svensson har tillsammans skrivit boken Socionomen i myndigheten. Att göra gott, göra rätt och göra nytta som utkom i ny upplaga år 2025 (första upplagan kom år 2019). I boken lyfts och diskuteras specifika möjligheter och utmaningar för socionomer i myndighetsarbete, där socionomen förväntas följa lagen, agera etiskt och i enlighet med professionens normer samt göra nytta och fungera som organisationens representant. Boken riktar sig till socionomstuderande och yrkesverksamma socionomer, men också till andra yrkesgrupper som är verksamma inom myndigheter.
Jag är redaktör för antologin Utredningsarbete i den sociala barnavården som utkom i ny upplaga år 2024 (första gången år 2015). Boken tillkom utifrån erfarenheter från undervisning på socialrättskursen där studenterna ska skriva en barnavårdsutredning. Boken fokuserar olika utredningspraktiker som förekommer i den sociala barnavården; att utreda och bedöma barns situation och behov i barnavårdsutredningar, utredningspraktik när barn kan ha utsatts för våld och samverkan med rättsväsende och Barnahus, utredningspraktik när barn och unga misstänks för begått brott, att föreslå tvångsvård, att överväga placeringar, samverkan rättssystemet och att utreda familjehem. Boken ger en bild av den rättsliga regleringen på området och ger inblick i forskning och praktik på området, och flera kolleger på Socialhögskolan medverkar som författare i olika kapitel i boken.