Socionomprogrammet
Läs till socionom vid Lunds universitet!
Socionomprogrammet vid Lunds universitet omfattar 210 högskolepoäng, vilket innebär tre och ett halvt års heltidsstudier. Varje termin antas studenter till socionomprogrammet med utbildningsort Lund eller Helsingborg.
Utbildningstillfällen och anmälan
Se när utbildningen ges och hur du söker.
På Socionomprogrammet får du praktisk och teoretisk kunskap om sociala problem, dess orsaker, konsekvenser och hur de kan lösas. Du lär dig om socialt arbete, politik, juridik, ekonomi, sociologi och psykologi. Socionomprogrammet är en bred yrkesutbildning som förbereder dig för flera yrkesområden inom socialt arbete.
För dig som väljer att studera till socionom ser framtiden ljus ut. Efterfrågan är stor inom alla sektorer. Somliga jobbar idag till exempel som socialsekreterare eller konsulter, medan andra arbetar som behandlingspersonal eller biståndshandläggare. Och detta inom en mängd olika verksamhetsområden, såsom kommuner, kriminalvården, skolan eller organisationer för frivilligt socialt arbete.
Socionomprogrammet är indelat i ett basblock, ett fortsättningsblock och ett fördjupningsblock. Som heltidsstudent på Socionomprogrammet förväntas du lägga cirka 40 timmar i veckan på studier. Förutom lärarledda lektioner har du grupparbeten, praktik, fältarbeten, studiebesök och egna litteraturstudier. Femte terminen är verksamhetsförlagd och du blir placerad på en organisation med socionomverksamhet.
Basblock, 1-90 hp, grundnivå
Termin 1, 2 och 3
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper kring innebörden av socialt arbete, liksom att förmedla kunskaper om de olika villkor som människor lever under, främst i Sverige men till viss del även internationellt. I detta ingår de levnadsvillkor som rymmer sociala problem och som är aktuella för socialt arbete, samt mänskliga rättigheter.
Kontakt
Erik Eriksson
Kursföreståndare
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om forskning i socialt arbete utifrån ett vetenskapsteoretiskt och metodologiskt kritiskt förhållningssätt. Dessa kunskaper och färdigheter praktiseras genom en fördjupning i utvalda centrala forskningsområden i socialt arbete.
Kontakt
Marie Sépulchre
Kursföreståndare
Kursens syfte är att beskriva olika verksamhetsfält och yrkesområden för socionomer och ger kunskap om hur socialt arbete kan verka på individ-, grupp och samhällsnivå. Kursen ger även en introduktion till det sociala arbetets historia och utveckling över tid, såväl i Sverige som internationellt. Kursen fokuserar vidare på professionellt förhållningssätt och etiska överväganden.
Kontakt
Maria Bergendal Arvidsson
Kursföreståndare
Kursen tar upp teman som individers utveckling och relationsmönster, social interaktion och sociala former samt samhällsprocesser, ställda i relation till socialt arbete. Som grund för att förstå dessa teman ur flera perspektiv introduceras under kursen centrala teorier och begrepp från psykologi och socialpsykologi. Under kursen tränas förmågan att förstå, använda och reflektera över ett urval av teorier och begrepp från dessa ämnesområden.
Genom läsning av kurslitteratur, individuella skrivuppgifter samt samtal och arbete i grupp med medstudenter tränar studenterna sin förmåga att förstå, reflektera över och motivera val av teoretiska perspektiv och begrepp i relation till socialt arbete. Diskussioner om perspektivens och begreppens relevans för socialt arbete som både ämnesområde och praktik är centrala.
Ett övergripande mål är att studenten efter genomgången kurs har tillgodogjort sig kunskaper och färdigheter som bidrar till utvecklingen av en professionell kunskapsbas och ett reflekterande förhållningssätt.
Kontakt
Lotta Jägervi
Kursföreståndare
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om hur välfärdssamhällens organisering och socialpolitikens inriktning skapar förutsättningar för det sociala arbetets utformning. Kursen tar avstamp i samhällsvetenskapliga perspektiv och begrepp, med viss betoning på sociologiska teorier. Under kursen diskuteras relationen mellan stat, marknad, civilsamhälle och familj samt medborgares olika roller. Kursen utgår framför allt från västeuropeiska förhållanden, men ger också inblick i olika länders sätt att organisera välfärd. Vidare exemplifieras samhällsprocesser och politiska utmaningar på såväl nationell som global nivå samt hur dessa kan komma till uttryck i socialpolitik och socialt arbete. I kursen framhålls sociala strukturers och maktrelationers betydelse för individers och gruppers livsvillkor och aktörskap.
Genom läsning av kurslitteratur, författande av individuella skrivuppgifter, muntliga diskussioner och deltagande i grupparbeten tränar studenterna sin förmåga att förstå, använda och reflektera över kursens teoretiska perspektiv och begrepp. Diskussioner om perspektivens och begreppens relevans för socialt arbete som både ämnesområde och praktik är centrala.
Ett övergripande mål är att studenten efter genomgången kurs har tillgodogjort sig kunskaper och färdigheter som bidrar till utvecklingen av en professionell kunskapsbas och ett reflekterande förhållningssätt.
Kontakt
Em Andersson
Kursföreståndare
Kursens uppgift är att tillsammans med övriga kurser på programmets tredje termin förmedla kunskaper om rättsliga normer och deras relevans för socialt arbete. Stor vikt läggs vid rättslig metod som arbetsinstrument och studentens förmåga att formulera, förklara och kritiskt granska rättsliga lösningar.
Inom ramen för kursen behandlas socialtjänstlagen, lagen om särskilt stöd och service för vissa funktionshindrade, lagen om vård av unga, lagen om vård av missbrukare, kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen, socialförsäkringsbalken, hälso- och sjukvårdslagen, lagen om psykiatrisk tvångsvård, smittskyddslagen och brottsbalken med fokus unga lagöverträdare och våld i nära relationer. Diskussion om etiska frågor i samband med rättstillämpning och hur rättssäkerhet och klientens integritet hanteras i socialt arbete diskuteras och problematiseras löpande under kursen.
Kontakt
Lupita Svensson
Kursföreståndare
Kursens uppgift är att tillsammans med övriga kurser på programmets tredje termin förmedla kunskaper om rättsliga normer och deras relevans för socialt arbete. Stor vikt läggs vid att ge kunskap om rättsliga och organisatoriska (såsom arbetsmetodik, målgrupp) förutsättningar för utredningsarbete och beslutsfattande. Dessutom tränas studentens förmåga att reflektera kring hur rättslig reglering, arbetsmetoder och etiska perspektiv tillämpas på ett professionellt sätt.
Inom ramen för kursen behandlas och fördjupas kunskap och förståelse om rättsliga normer om förvaltning- och socialrätt med fokus på utredningsarbete och handläggning gällande olika målgrupper i socialtjänsten, inklusive tvångsvård och insatser utan samtycke. Tillämpning av rättsliga normer fördjupas och relateras till: utredningsmetodik, bedömningar och bedömningsarbete, våld/missbruk/barn/unga/äldre, professionalitet, handlingsutrymme, etik, granskning och tillsyn av handläggning.
Kontakt
Lina Ponnert
Kursföreståndare
Kursens uppgift är att tillsammans med övriga kurser på programmets tredje termin förmedla kunskaper om rättsliga normer och deras relevans för socialt arbete. Stor vikt läggs vid rättslig metod som arbetsinstrument och studentens förmåga att formulera, förklara och kritiskt granska rättsliga lösningar.
Inom ramen för kursen behandlas rättsliga normer inom personrätt, social familjerätt, utbildningsrätt, migrationsrätt, diskrimineringsrätt, arbetsrätt, boenderätt, kredit- och exekutionsrätt samt ekonomisk familjerätt.
Kontakt
Morten Klemme Nielsen
Kursföreståndare
Fortsättningsblock, 91-180 hp, grundnivå
Termin 4, 5 och 6
Denna kurs ingår i första delen av socionomprogrammets fjärde termin. Kursen syftar till att ge förståelse för definitioner, konstruktioner och förekomst av sociala problem, det sociala arbetets interventioner samt förklaringsmodeller. I kursen ingår också ett fördjupande självständigt arbete.
Kursen är en sammanhållen kurs. Kursen vidareutvecklar teman som tagits upp under socionomprogrammets tidigare terminer. Den inleds med en problematisering av begreppen sociala problem. Därefter fokuseras olika problemområden för socialt arbete. De lyfts fram och analyseras tillsammans med kunskap om arbetsmetoder och interventioner. Här belyses exempelvis arbetslöshet, fattigdom, missbruksproblematik, våld i nära relationer, socialt arbete med äldre samt migration.
Efter undervisning om vetenskapliga metoder arbetar studenterna med att insamla och bearbeta material till självständiga fördjupningar inom valda områden. Kursen avslutas med diskussioner och ger på så sätt möjlighet till fördjupad reflektion.
Kontakt
Julia Bahner
Kursföreståndare
Denna kurs ingår i andra delen av socionomprogrammets fjärde termin. Kursen har som syfte är att integrera teori och metod för bedömning och kommunikation inom socialt arbete samt förståelse för det sociala arbetets utförande och konsekvenser.
Kursen är en sammanhållen kurs som bygger på teorier om kommunikation, interaktion, makt och etik. Kunskaper och teorier i och om olika bedömningar och socialt arbete tillämpas i praktiska övningar. Vi tränar på olika typer av samtal, individuellt och i grupp. Kursen innebär en fördjupad tillämpning av de teman som tagits upp tidigare under kursen.
I kursen kommer vi att arbeta med förläsningar varvat med tillämpningsövningar och seminarier. Kursen avslutas med en individuell skriftlig examinationsuppgift där du skall reflektera över ditt eget perspektiv på socialt arbete i relation till kursens innehåll. För att kunna fullfölja kursen måste du vara på plats, därför har vi obligatorisk närvaro på många moment.
Kontakt
Åsa Ritenuis Manjer
Kursföreståndare
Kursen ges på socionomprogrammets femte termin på heltid. Kursens mål är att studenten ska få tillfälle att kombinera teori med praktiskt socialt arbete, samt få erfarenheter, kunskaper och färdigheter som bidrar till de fortsatta studierna och så småningom i yrkeslivet.
Verksamhetsförlagd utbildning, praktik och teori, 30 hp.
Kontakt
Tabitha Wright Nielsen
Kursföreståndare
Denna kurs syftar till att ge dig fördjupade kunskaper om det sociala arbetets institutionella och organisatoriska villkor.
På kursen arbetar du enskilt med att skriva ett paper vilket ska vara en organisationsteoretisk grundad analys med utgångspunkt från exempel du företrädesvis hämtar från din praktikerfarenhet. Dessa paper seminariebehandlas och examineras i slutet på kursen. Vid sidan av föreläsningar ligger fokus i undervisningen på handledning i grupp.
Kontakt
David Hoff
Kursföreståndare
Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper om kvalitativa och kvantitativa samhällsvetenskapliga forskningsmetoder samt statistik och forskningsetik.
Kursen bygger vidare på de grundläggande kunskaper om forskningsmetod och vetenskapsteori som förmedlats under termin ett och fyra.
Kursen bygger också vidare på de grundläggande kunskaper och färdigheter i litteratur- och kunskapssökning som studenterna har tillgodogjort sig under utbildningens tidigare kurser.
I kursen ingår övningar i insamlingsmetoder inom kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder, fördjupade reflektioner om bearbetning/beräkning och analys av empiriska material samt metodval och etiska aspekter på kunskapsproduktion i och för socialt arbete.
Kontakt
Kajsa Emilsson
Kursföreståndare
Under denna kurs ska du under handledning planera och genomföra ett självständigt vetenskapligt arbete (en kandidatuppsats) som försvaras och diskuteras vid ett seminarium. Du ska också opponera på ett annat vetenskapligt arbete vid ett seminarium, samt fungera som andraopponent på ytterligare ett examensarbete.
Kursen Självständigt arbete (examensarbete), 15 hp
Kontakt
Teres Hjärpe
Kursföreståndare
Fördjupningsblock, 181-210 hp, avancerad nivå
Termin 7
Den sjunde terminen på socionomprogrammet inleds med en valbar fördjupningskurs. Du väljer bland de kurser som ges och fyller i ett valformulär innan sista anmälningsdatum för respektive termin.
Denna kurs på avancerad nivå ges som obligatorisk kurs på socionomprogrammets sjunde termin, kurs SOPM21. Den är också en sökbar kurs som kan ingå i magister- eller masterexamen, SOAN63.
Kursen består av dels ett större enskilt arbete dels av pedagogiska inslag som skall stimulera till reflektion över lärandeprocesser i kunskapsinhämtning.
Det enskilda arbetet genomförs i form av en interventionsplan, dvs förslag på hur ett socialt problem kan hanteras ur en rad infallsvinklar som juridiska, professionella, vetenskapliga och etiska. Utgångspunkten är realistiska fallbeskrivningar om någon form av problematik. Interventionsplanen ska motiveras genom stöd i aktuell forskning och i praktik och i den förslagna interventionen skall även utvärdering föreslås.
Kursdeltagaren förväntas ta reda på hur professionella praktiker själva skulle ställa sig till problemet och hur de vill lösa det. Under kursen sker handledning av lärare och av brukare.
Samtliga studenter kommer att tillhöra en mindre studiegrupp med särskilda tider för handledning och examination.
Kontakt
Anna Angelin
Kursföreståndare
Kontakt
Studieinformation - för snabb kontakt
info [at] soch [dot] lu [dot] se (info[at]soch[dot]lu[dot]se)
Erika Werner
Studierektor
Studievägledning
Ett vägledningssamtal måste bokas i förväg. Skicka mejl för att boka en tid. Ange alltid ditt telefonnummer och berätta kortfattat vilka frågor du har.
studievagledning [at] soch [dot] lu [dot] se (studievagledning[at]soch[dot]lu[dot]se)

FAQ
Här hittar du svar på vanliga frågor som rör våra utbildningar.
Mer information om programmet

Erik Eriksson undervisar på Socionomprogrammets första kurs
Erik är en av de första lärarna du möter, på kursen Människors levnadsvillkor, behov och rättigheter.

Therese valde att plugga till socionom
Nu arbetar hon som socialsekreterare på socialförvaltningen i Helsingborg.

Jasmine pluggade till socionom och hälso- och sjukvårdskurator
Nu jobbar hon på kuratorsmottagningen på Helsingborgs lasarett.