Therese valde att plugga till socionom

Therese pluggade på Socionomprogrammet på Campus Helsingborg, nu arbetar hon som socialsekreterare på socialförvaltningen i Helsingborg.

Therese, alumn från Socionomprogrammet.
Therese läste Socionomprogrammet på Campus Helsingborg.

Varför valde du att söka till Socionomprogrammet?

- Jag valde Socionomprogrammet för att jag ville hjälpa människor till en bättre tillvaro.

Hur fick du ditt första jobb efter utbildningen?

- Jag sökte via arbetsförmedlingen och gick på intervju. Sen ringde chefen och frågade om jag ville ha arbetet.

Vad gör du i din yrkesroll?

- Jag utreder om de familjer och barn som blir aktuella på socialtjänsten genom anmälan eller ansökan, är i något behov av stöd för att förbättra tillvaron och livet.

Hur ser en dag på jobbet ut för dig?

- Jag startar datorn och telefonen, besvarar de mejl och sms som kommit in. Sedan har jag möten med klienter eller anhöriga, oftast tillsammans med en kollega. När jag inte sitter i möten skriver jag i klienternas journaler eller på deras utredningar. Jag pratar även om ärendena med mina kollegor och min chef för att planera samt diskutera utredningen så att det blir så bra som möjligt för klienterna. Om det kommer in en anmälan från skola, sjukvård eller annan instans, så hanteras det genom att jag ringer klienten för att ta reda på om det är aktuellt med omedelbara åtgärder eller inte.

- Under dagen kan jag också närvara vid förhandlingar i tingsrätten, straffvarningar, möten mellan olika instanser såsom skola, sjukvård, barn- och ungdomspsykiatrin, barn- och ungdomshabiliteringen, LSS och arbetsmarknadsförvaltningen. När dagen sedan närmar sig sitt slut, planerar jag morgondagen och därefter stänger jag av datorn och telefonen och går hem.

Vad är den största utmaningen med ditt jobb?

- Den största utmaningen är att kunna hjälpa alla som är i behov av hjälp då resurser och handlingsutrymme till viss del begränsar arbetet.

Hur använder du kunskaperna du fick på utbildningen i ditt jobb?

- Utan min utbildning hade jag inte fått eller kunnat arbeta med det jag gör idag. Jag använder kunskapen i mötet med klienterna, genom det sättet som jag pratar med dem på samt när jag dokumenterar och reflekterar kring ärendet.

Har du något tips för nyutexaminerade som vill ut i arbetslivet eller studenter som ska välja väg?

- Våga prova något nytt, våga fråga alla dina frågor, våga sök de utbildningar och arbeten som du vill även om du är osäker på om du blir antagen eller anställd. Skulle det visa sig att det inte var något för dig, då vet du det eftersom du har provat.

Hur ska man tänka om man funderar på att välja att läsa till socionom?

- Ställ in dig på att det är mycket att läsa och skriva - det är värt det. Det viktigaste är att fokusera på studierna i första hand, men även att balansera dem med fritid och arbete. Det innebär också en personlig utveckling att läsa Socionomprogrammet. Sluta fundera och sök, du kommer inte ångra dig!