8 av 10 tvångsomhändertagna barn i riskzon hamnar i brottslighet

201 av 240 unga i LVU-ärenden har dömts för brott efter omhändertagandet. Bild: TV4.

Tidöpartierna vill att fler barn tvångsomhändertas för att stoppas från att dras in i kriminalitet, men en kartläggning gjord av Kalla fakta visar att det ofta misslyckas. Granskningen som omfattar 240 LVU-ärenden visar att 201 unga har dömts för brott efter omhändertagandet.

Docent Martin Bergström, Socialhögskolan, identifierar flera tänkbara orsaker till att samhällsvården misslyckas. Bland annat att barnen ofta sätts på HVB-hem eller SiS-hem där de riskerar att utveckla sin kriminalitet tillsammans med andra unga och att vårdinsatserna som socialtjänsten använder sig av inte alltid är evidensbaserade.

– Vi måste ha en långsiktig plan i många delsteg. Om det nu är så att vi börjar med att det ska vara fler som får LVU så måste vi verkligen se till att det man får på andra sidan LVU:t är bättre än det som var innan.