Årets sista RRSW: kvalitetsgranskning av familjeterapi på ett socialkontor

Socialhögskolans Martin Bergström tillsammans med Stefan Lundberg och Marianne Cederblad har i sin studie sett att funktionell familjeterapi för ungdomar med olika typer av problematik, gav symptomminskningar. Och att resultatet kvarstod efter sex månader.

Det var drygt 120 ungdomar som behandlades med funktionell familjeterapi, och deras föräldrar, som deltog i studien. Vid terapistarten rapporterade hälften av föräldrarna att deras ungdomar oavsett kön och problematik låg över det kliniska gränsvärdet. Vid avslutningen av terapin rapporterade både flickor och pojkar symtomminskningar på både inåtvända, utagerande problem och total symtombelastning.

Vid uppföljningen sex månader efter avslutad terapi rapporterade drygt hälften av ungdomarna och deras föräldrar ett lyckat behandlingsförlopp. Samtliga ansåg att resultatet kvarstod.

Rapportens författare:
Martin Bergström, FD, Docent, Socialhögskolan, Lunds Universitet
Stefan Lundberg, Socialpedagog, Certifierad FFT terapeut, Lerum Kommun
Marianne Cederblad, MD, professor em, avdelningen för barn- och ungdomspsykiatri, Lunds universitet