Barnperspektiv i brottsutredningar skapar motstridiga förväntningar

Maria Kläfverud. Foto: Privat.

Till Barnahus kommer barn som misstänks ha varit utsatta för brott som misshandel eller sexuella övergrepp. Maria Kläfverud har studerat och analyserat händelser som sker i samband med att barn besöker Barnahus för polisförhör. Avhandlingen visar på vilka utmaningar som finns när brott mot barn förväntas utredas med ambitionen om att ha ett barnperspektiv.

− Förväntningar på barn förändras mellan olika tidpunkter och platser, och kan ibland vara motstridiga. Det kan handla om att barn förväntas berätta sanningen om ett brott i förhör, men att en förövare kan ha sagt åt barnet att inte berätta för någon, eller att vuxna efter besöket hos Barnahus instruerar barn att använda vita lögner för att inte avslöja var de har varit, säger Maria Kläfverud.

Enligt Maria Kläfverud ställer det krav på flexibilitet hos myndigheterna och vuxna som möter barn, eftersom de ska utföra sitt uppdrag men också beakta barnperspektivet i varje möte och i förhållande till varje unikt barn.

Avhandlingen handlar om händelser vid olika tidpunkter och platser, före, under och efter ett barn besöker Barnahus för polisförhör. Förutom själva besöket hos Barnahus inkluderas exempelvis hämtning av barn.

I Barnahus samverkar olika instanser som socialtjänst, polis, åklagare, barnmedicin, rättsmedicin samt barn- och ungdomspsykiatri. Idén bakom Barnahus är att de involverade myndigheterna ska samordna sina insatser och att barn kan tas emot för polisförhör och stöd i en barnvänlig miljö. När en vårdnadshavare är misstänkt för att ha utsatt barnet, kan barnet förhöras utan att vårdnadshavaren initialt känner till det och en särskild företrädare kan fatta beslut i vårdnadshavarens ställe. Barnet hämtas från sin förskola eller skola till Barnahus för polisförhör och en trygghetsperson, som en lärare eller skolkurator, följer med för att erbjuda barnet trygghet.

Maria Kläfverud: Iscensätta barnperspektiv − Före, under och efter Barnahusbesök