Filmpremiär!

Skärmdump från filmen "Vem ropar för Alvar?"
Ur filmen "Vem ropar för Alvar". Carl Harlén som Alvar och Birthe Wingren som Minna. (Skärmdump)

Kortfilmen "Vem ropar för Alvar" hade premiär den 7 mars i Göteborg. Filmen är resultatet av tre års forskning i projektet "Moralisk stress och moraliskt aktörskap i svensk äldreomsorg" i samarbete med en masterstudent på Hdk-Valands filmprogram.

Filmen skildrar hur undersköterskan Minna på väg till jobbet räddar sin äldre granne Alvar från att brinna inne och det som följer på den händelsen. Den 18 minuter långa filmen visar med tydlighet både en frånvarande chef och en biståndsbedömare, spelad av Ulla Skoog, som gärna överlåter tillsynen av Alvar till Minna i egenskap av hans granne.

Med filmen vill Sara Hultqvist, forskningsledare från Socialhögskolan, och forskarkollegerna Magdalena Elmersjö och Katarina Hollertz, öppna upp för ett samtal om framtidens äldreomsorg. Hur kan vi ge omsorg med värdighet när förutsättningarna att göra ett bra jobb saknas? Hur når vi ut till ofrivilligt ensamma äldre? Hur kan vi mobilisera för en bättre äldreomsorg?

– Vem ropar för Alvar ställer frågor om omsorg och moral, om hur vi ska vara som människor, privat och i våra yrkesroller, säger Sara Hultqvist.

Efterföljande panelsamtal

Efter filmen följde ett panelsamtal med Tove Harnett, äldreforskare på Socialhögskolan, Jacob Oredsson, sjukhuskurator på minnesmottagningen på Hässleholms sjukhus och Ann Ighe redaktör för Ord&Bild och lektor i ekonomisk historia.

Filmens Minna blir en ofrivillig hjältefigur, men Tove Harnett påpekade också omsorgstagarens situation:

– Även de som tar emot hemtjänst upplever en form av moralisk stress. De känner sig ofta lojala med personalen och tackar nej till insatser för att hjälpa dem att spara tid. De är i högsta grad medvetna om att personalen är stressad och att andra väntar.

Forskningsstudien underlag till manus

Filmen bygger på intervjumaterial från fokusgrupper, där biståndsbedömare, enhetschefer och undersköterskor beskrivit utmanande situationer i det vardagliga arbetet. Manusförfattare och regissör Anna-Maria Joakimsdottir-Hutri har sedan tolkat och dramatiserat materialet. Filmen är hennes slutarbete på masternivå på Hdk-Valands Internationella filmprogram.

Öppen visning av Vem ropar för Alvar

Torsdag den 11 april klockan 17:00 till 18:30 är det öppen visning av Vem ropar för Alvar i Atriet, entrén Forum Medicum, Lunds universitet, Sölvegatan. Forskarna och regissören är på plats för samtal efteråt.

Filmvisning: ”Vem ropar för Alvar” | Socialhögskolan (lu.se)