Forskare vid Socialhögskolan bidrar till regeringsrapport om hedersrelaterat våld mot hbtq-personer

Montage: Bokomslag på bakgrund.
MUCFs publikation "Det får inte existera" - Om unga hbtq-personers utsatthet för hedersrelaterat våld och förtryck samt omvändelseförsök.

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) fick i uppdrag av regeringen att utreda unga hbtq-personers utsatthet för hedersrelaterat våld och förtryck, samt omvändelseförsök. Socialhögskolans Hans Knutagård är en av de forskare som anlitats för att tillföra ytterligare perspektiv i rapporten. Resultatet är publikationen ”Det får inte existera" – Om unga hbtq-personers utsatthet för hedersrelaterat våld och förtryck samt omvändelseförsök.

Unga hbtq-personer är en särskilt utsatt grupp bland de som lever med hedersnormer. Det finns begränsad kunskap som bygger på unga hbtq-personers egna erfarenheter av att leva i familjer där hedersnormer är centrala. Rapportens resultat visar att unga hbtq-personer hindras att forma sina liv utifrån sina egna önskemål. De lever i otrygghet, de är utsatta för psykiskt och fysiskt våld och lider av psykisk ohälsa. Det omgivande samhällets brist på kunskap och förmåga att se deras utsatthet bidrar till att de inte får sina rättigheter tillgodosedda.

MUCF har också anlitat forskare som tidigare intervjuat hbtq-personer i hederskontext för att tillföra ytterligare perspektiv på de utmaningar och begränsningar det innebär att ha en normbrytande sexualitet eller könsidentitet när man lever i en familj med hedersnormer. Socialhögskolans Hans Knutagård är en av dessa.

– Det är ett angeläget ämne, säger Hans Knutagård. Jag blev dessutom överraskad att bli tillfrågad – det finns så många som är bra på det här området. Men MUCF tyckte att jag har ett bra teoretiskt perspektiv utifrån vad jag forskat om tidigare. Jag är glad att kunna bidra.

Kapitlet han författat heter ”Nu tillhör mitt liv mig”, och beskriver nyanlända hbtq-personers förändrade förståelse av sig själva i mötet med Sverige. Det belyser de trygga mötesplatsernas och sociala relationernas betydelse för att våga leva sitt liv efter sin egen vilja, efter år av självförakt och rädsla för att avslöjas som hbtq-person.