Digitaliseringen av socialtjänsten väcker reaktioner; både i form av rädslor för att det personliga mötet ska försvinna och förhoppningar om effektiva lösningar för ett mer ekonomiskt, rättvist och mer likriktat beslutsfattande och utförande. I Boken Digitalisering i socialt arbete: Socialtjänstens utmaningar och möjligheter problematiseras vad digitalisering i socialtjänsten betyder och hur olika verksamheter påverkas.
- Jag har mött så många frågor och funderingar om digitaliseringen av socialtjänsten, både i min forskning och undervisning, säger lektor Lupita Svensson. Behovet av att kunna diskutera den här typen av frågor utifrån ett konkret underlag har varit en av mina drivkrafter i boken, en annan har varit att det ska vara en bok som är lätt att ta till sig, men utan att tumma på att innehållet präglas av forskning och vetenskap.
Både studenter och yrkesverksamma socionomer kommer att ha behållning av boken för det framtida sociala arbetet. Lupita Svensson bidrar på ett lättfattligt sätt till såväl digital kompetensutveckling som att minska den eventuella digitaliseringsoro som finns hos läsaren.
(Maria Fridstjerna, BTJ-häftet nr 15, 2022)
Boken vänder sig till alla som är intresserade av digitalisering, socialt arbete och socialtjänst – från studenter till yrkesverksamma. Tanken är att den kan ligga till grund för många viktiga diskussioner både i verksamheter, klassrum och kanske till och med i privatlivet.