Nytt Working Paper om umgängesföräldrar

I årets första Working Paper har Maria Bangura Arvidsson skrivit om umgängesföräldrars perspektiv på umgängesstöd.

Maria Bangura Arvidsson. Foto: Patrik Hekkala.
När föräldrar skiljs och inte kan eller har möjlighet att samarbeta kring vårdnaden av barnet/barnen, kan samhällets så kallade "villkorade föräldraskap" träda in. Detta ger barnen möjligheten och rätten att träffa båda sina föräldrar, ofta enligt uppdelningen boende- och umgängesföräldrar.

Föregående förutsättningar kan exempelvis gälla när den ena partnern sitter på anstalt, avtjänar ett fängelsestraff och den andra partnern inte gör så.

– I detta Working Paper lyfter Maria fram och analyserar umgängesföräldrarnas perspektiv på ett mycket förtjänstfullt sätt, samtidigt som hon öppnar upp fältet och ämnesområdet ifråga för fortsatt forskning, säger Johan Cronehed, redaktör på Socialhögskolans Working Paper-serie.

Läs hela papret här: Villkorat föräldraskap. Om umgängesföräldrars perspektiv på insatsen umgängesstöd.

Working Papers utgörs av kortare vetenskapliga texter som författas av personer verksamma vid institutionen. I serien ingår dels papers som accepterats för presentation på öppna, nationella eller internationella forskningskonferenser men ännu ej publicerats på annat sätt, dels kortare texter av annat slag som författats av personer verksamma vid institutionen.