Sjuttiofem år med samhällets svåra frågor i blickfånget

Foto. Katarina och Kerstin på trappan till Socialhögskolan. Foto: Ulrika Oredsson.
Katarina och Kerstin på trappan till Socialhögskolan. Foto: Ulrika Oredsson.

I senaste numret av LUM intervjuas prefekt Katarina Jacobsson och professor Kerstin Svensson med anledning av Socialhögskolans 75 års-firande.

Socionomer befinner sig ofta mitt i samhällsdebatten. Och med jämna mellanrum får de löpa gatlopp bland tidningsrubrikerna. Antingen för något de gjort, eller för något de inte har gjort. Ändå hävdar Katarina Jacobsson och Kerstin Svensson, Socialhögskolans nuvarande och tidigare prefekter, att tilliten till socionomprofessionen ökar, skriver Ulrika Oredsson i artikeln i LUM.