Utbyte stärker kunskap kring internationella migranters utsatthet

Teres Hjärpe utanför institutionen för socialt arbete vid universitetet i Granada.

Universitet, offentliga och frivilliga verksamheter från Spanien, Italien och Sverige samverkar i forskningsprojektet Global Answer, för att kartlägga, analysera och sprida goda praktiker i socialt arbete med internationella migranter som söker skydd i Europa. Från Socialhögskolan medverkar forskarna Claudia Di Matteo, Norma Montesino och Teres Hjärpe.

Norma, Paula och Claudia utanför Socialhögskolan, Lund.

Global Answer är ett EU-projekt där praktiknära forskning i socialt arbete uppmärksammar internationella migranters utsatthet i Europa. Forskare och socialarbetare i projektet arbetar tillsammans för att utveckla insatser som utgår från utsatta migranters situation och behov. De besöker och skuggar varandra och gör forsknings- och fältbesök.

Tätt samarbete mellan länderna

Från Sverige deltar Socialhögskolan vid Lunds universitet och Linnéuniversitetets institution för socialt arbete. I Lund har projektet redan fått genomslag:

- Jag var i Italien i tre månader i höstas, inom ramen för mitt doktorandprojekt, berättar Claudia Di Matteo. Jag deltog bland annat i konferenser som fokuserar på socionomers arbete med våldsutsatta migrantkvinnor.

Socialhögskolan har också fått besök från Italien. Det var Floriana Grassi från Rom-baserade organisationen FNAS (National Foundation of Social Workers) som var här i november. I samarbete med Norma Montesino planerade Floriana den sommarskola som Socialhögskolan arrangerar för Global Answers räkning i Lund under juni 2023. Cirka 20 forskare och praktiker från Italien, Spanien och Sverige samlas då i Lund.

Paula Rodriguez Aznar, från universitetet i Granada är projektledare för Global Answer och besöker Lund under mars och april. Hon studerar bland annat hur den katolska kyrkans frivilliga organisation AGAPE engagerar sig för flyktingar från bland annat Ukraina i Lund.

Teres Hjärpe befinner sig under april månad i Granada:

- Jag är i Granada för att samarbeta med deras motsvarighet till Socialtjänsten, med fokus på kommunal organisering av flyktingmottagande. Superspännande och intressant, hälsar Teres.

Norma Montesino planerar utbyte till Madrid under november för att följa hur organisationen Red Acoge arbetar med ensamkommande unga migranter.

Nästa steg

I nästa steg bildar dessa forsknings- och fältbesök underlag för jämförelser och identifiering av goda praktiker som kan spridas inom forskning, utbildning och praktik. Alla aktiviteter har ett särskilt fokus på att skapa förståelse kring de komplexa situationer socialarbetare bemöter när de ska ge skydd till människor som faller utanför de etablerade skyddssystemen.

Vill du veta mer?

Är du nyfiken på projektet, kanske vill du delta i utbytet eller veta mer om sommarskolans aktiviteter?
Kontakta norma [dot] montesino [at] soch [dot] lu [dot] se (Norma Montesino), claudia [dot] di_matteo [at] soch [dot] lu [dot] se (Claudia Di Matteo) eller teres [dot] hjarpe [at] soch [dot] lu [dot] se (Teres Hjärpe).