Vetenskapsradion repriserar: Så kan stökiga tonåringar få hjälp bort från kriminalitet

Ung person som går upp för trappa. Foto: Ryan Tauss, Unsplash
Foto: Ryan Tauss, Unsplash

Vetenskapsradion Hälsa sänder i dag en repris av avsnittet från november 2021, där bland andra Socialhögskolans docent Martin Bergström diskuterar Socialstyrelsens rekommendationer om vilka insatser som kan hindra barn och unga från att fortsätta begå brott.

Det är första gången som Socialstyrelsen publicerar metodrekommendationer för att hjälpa 12-17-åringar bort från kriminalitet. Istället för att placera den unga på institution, får hen komma till en behandlingsfamilj med ett helt team av stöttande vuxna.

- Metoden är effektiv för att den riktar in sig på ett barn i taget, säger Martin Bergström. Dessutom är det en stor kostnadsbesparing för samhället.

Programmet är en repris från 12 november ifjol.