Working Paper: Att värdera och använda vetenskapliga publikationer i uppsatsarbetet

Dags för 2021s tredje Working Paper! Det är författat av Håkan Jönson, är bärare av ett genomgående studentperspektiv och har titeln Att värdera och använda vetenskapliga publikationer i uppsatsarbetet.

Pedagogiskt guidar Håkan oss läsare in det akademiska hantverket, gällande kontroll av källor och referenser. Något som utifrån en uppsatsskrivande students perspektiv kan ses som:

Ett tillfälle för att träna på att förhålla sig (kritiskt) till den typ av resonemang om kvalitet och relevans som är aktuella inom den etablerade forskningen.

Observera, det blir dock inte mindre komplext att välja litteratur till uppsatsen med hjälp av Håkans resonerande text som vägvisare, men det blir bättre och öppnar upp för fler möjligheter till urval å litteraturens vägnar.

Sammanfattning av Håkan Jönsons Working Paper nummer tre

Texten vänder sig till studenter vid uppsatskurser på kandidat- och magisternivå och tar sin utgångspunkt i fyra olika problem. Det första handlar om användning av referenser som inte håller tillräcklig hög vetenskaplig kvalitet, exempelvis när en uppgift om vad som utmärker lyckad behandling hämtas från artiklar i yrkestidskrifter eller kandidatuppsatser.

Det andra problemet handlar om onödiga och begränsande förbud mot att referera annan forskning än den som publicerats i så kallade peer review-tidskrifter. Väldigt mycket användbar och relevant kunskap finns att hitta i böcker, bokkapitel, utredningar, rapporter och artiklar som saknar peer review-stämpeln.

Det tredje problemet kan uttryckas som en övertro på att kvalitetsstämpeln peer review är samma sak som att det är sant.

Det fjärde problemet handlar om en alltför snäv bild gällande användandet av forskning. Forskning och vetenskaplig kunskap är vida begrepp.

Hur komplexa resonemang om forskning ska en utbildning förmedla?

Texten driver uppfattningen att den som skriver kandidatuppsats på utbildningens sjätte termin ska ges möjlighet att reflektera över samma typ av osäkerhet och överväganden som de forskare som yrkesmässigt bedriver forskning har att hantera. Uppsatsen är ett tillfälle för att träna på att förhålla sig (kritiskt) till den typ av resonemang om kvalitet och relevans som är aktuella inom den etablerade forskningen.

God och lärorik läsning!
Hälsar er Working Paper-redaktör Johan Cronehed.