Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Arbetsmiljötips

Information om Covid-19 vid Socialhögskolan

Det är viktigt att tänka såväl på strukturen på arbetsdagarna som på de ergonomiska aspekterna av hemarbetet. På denna sida hittar du konkreta tips vid arbete hemifrån.

Konkreta tips

  • Försök behålla dina rutiner eller skapa nya som passar situationen – det signalerar lugn och trygghet till kroppen.
  • Hemarbete frigör ofta tid som annars läggs på pendling. Disponera tiden väl genom att exempelvis börja och avsluta dagen med en promenad. Detta kan också signalera att du ”går till jobbet”.
  • Tänk flexibilitet – variera sittandet och ta korta pauser. Stå upp och jobba ibland om du har möjlighet.
  • Utnyttja hemmets möjligheter – läs till exempel längre texter i soffan. En bekväm fåtölj kan också vara avlastande för nacke och rygg. Placera gärna laptopen på en kudde för att avlasta vikten av armarna och få upp dataskärmen så att nacken blir rak.
  • Använd universitetets pausprogram Pausit som kan installeras på datorn och påminna om när det är dags att röra på sig.
  • Håll kontakten via digitala kanaler.

Ergonomiska tips på youtube

Den fysiska arbetsmiljön är lika viktig hemma som på jobbet. På youtube finns ergonomiska tips med enkla hjälpmedel som kan vara till hjälp:

Allmänna tips

  • Känner du dig orolig, var inte ensam med dina tankar utan prata med andra som du känner dig trygg med. Försök hitta en balans mellan att prata om din oro och prata om annat för att distrahera tankarna. 
  • Acceptera din oro. Detta är en mycket speciellt situation och det är naturligt att vara orolig.
  • Om du känner att nyheterna gör dig mer orolig eller får dig att må dåligt – begränsa tiden du tittar eller lyssnar på nyheter och använder sociala medier och håll dig till tillförlitliga källor.
  • Ta hand om varandra. Fråga varandra hur ni mår. Vårda de sociala kontakterna genom att t.ex. ta en fikapaus tillsammans över Zoom.
  • Ta hand om dig själv. Säkra din egen återhämtning genom sömn, fysisk aktivitet och sådant som får dig att må bra.
  • Tänk på att respektera andras oro även om du själv inte oroas så mycket av situationen.
  • Var uppmärksam på signaler om att någon mår dåligt eller är extra utsatt i hemmet.

Om du mår dåligt

  • Studentprästerna erbjuder enskilda samtal även för anställda, oavsett tro eller icke tro.
  • Röda korsets stödtelefon under coronakrisen är öppen måndag-fredag kl 12-16 (0771-900 800).
  • Jourhavande medmänniska (08-702 16 80) är öppen alla dagar kl 21-06.
  • Jourhavande präst vid Svenska kyrkan nås alla dagar kl 17-08 via 112. Det går också att chatta eller mejla.
  • Om oron är knuten till arbetssituationen kan Företagshälsovården vara till hjälp. Om oron är mer allmän är det vårdcentralen som kan hjälpa dig vidare.

Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, har på sin webbplats Uppdrag psykisk hälsa sammanställt information om hur du kan få stöd och hjälp för att bevara din psykiska hälsa under nuvarande kris. Informationen vänder sig till olika åldersgrupper - barn, ungdomar, vuxna och äldre.

Kontakt

Katarina Jacobsson
Prefekt
046-222 12 91
katarina [dot] jacobsson [at] soch [dot] lu [dot] se

Ellinor Weise
Personalsamordnare
046-222 96 68
070-305 69 88
ellinor [dot] weise [at] soch [dot] lu [dot] se