"Vad gör de?" Om socialtjänstens insatser: Kontaktperson och kontaktfamilj för barn och unga

EN PROGRAMTEORI

Bakgrund

Varje år får 10–15 000 barn i Sverige kontaktperson eller kontaktfamilj, två öppenvårdsinsatser från socialtjänsten. Det saknas samlad statistik om insatserna och det finns väldigt få studier av dessa insatser som belyser deras utbredning, faktiska innehåll, resultat eller effekter. Kunskapen om insatserna är därför lokal och erfarenhetsbaserad. Den finns i socialarbetarnas erfarenhet och i de traditioner och rutiner som utvecklats i socialtjänsten.

Syfte

I studien vill vi skapa en bredare förståelse för vad insatserna kontaktfamilj och kontaktperson innehåller, hur och för vem de används och i vilket syfte, det vill säga det som också kallas ”programteori”. Syftet med denna studie är därför att rekonstruera den programteori som finns i det löpande arbetet för de två insatserna kontaktpersoner och kontaktfamilj, för barn och unga.

Fyra steg i studien

Studien kommer att genomföras i fyra steg. Det första steget är en enkät som kommer att skickas ut till landets alla socialtjänster. Här vill vi veta hur insatserna organiseras, utförs och dokumenteras.

I steg två, som påbörjas år 2025, kommer vi hämta material från tre till fyra utvalda socialtjänstkontor i olika delar av landet. Här kommer vi att studera lokala riktlinjer och styrdokument, men framför allt dokumentation kring alla fall från åren 2023–2024 där kontaktperson eller kontaktfamilj beviljats. Här kommer vi att fokusera hur insatsen planerats, genomförts och avslutats.

Det tredje steget tas under år 2026 och bygger på intervjuer med de berörda barnen, föräldrarna, kontaktpersonerna/familjerna och socialsekreterarna i cirka tolv fall hämtade från samma socialtjänstkontor som var med i steg två. Där är fokus att förstå hur insatserna kontaktperson och kontaktfamilj bedrivs, uppfattas och beskrivs utifrån de berördas perspektiv, med fokus på barnens delaktighet.

Det fjärde och sista steget innebär att vi ska göra en samlad analys av allt material vi samlat in, för att få en samlad bild av insatsernas programteori (målgrupp, syfte, innehåll, genomförande, resursåtgång och utfall).

Etikprövning

Studien prövas under vårterminen 2024 av Etikprövningsmyndigheten. Vi kommer i alla steg att vara måna om att inga uppgifter om enskilda personers liv eller situationer ska spridas. Allt fokus är på insatserna som sådana.

Vi kommer löpande att presentera resultat allt eftersom vi har dem, såväl på engelska i internationella vetenskapliga tidskrifter, som på svenska i mer lättillgänglig form. All information om det kommer kunna hämtas här allt eftersom den publiceras, och vi kommer också att vara noga med att sprida information så snart nya publikationer finns.

2023

Being, Becoming and Belonging in Constructing Children’s Lived Citizenship with Contact Persons and Contact Families av Johanna Moilanen, Tiina Lehto-Lundén, Lotta Jägervi, Johanna Kiili, Kerstin Svensson och Anu-Riina Svenlin.

2020

Betydelsen av ett uppdrag: Kontaktpersoner för ungdomar i socialtjänsten av Kerstin Svensson och Lotta Jägervi.

Kerstin Svensson, professor

Lotta Jägervi, lektor

Martin Bergström, docent

Vid frågor om projektet, kontakta kerstin [dot] svensson [at] soch [dot] lu [dot] se