EU ger 3,5 miljoner till kartläggning av brukarmedverkan

Europeiska socialfonden

Socialhögskolan får 3,5 miljoner kronor av Europeiska socialfonden för att delta i ett samarbetsprojekt i EU med belgiska och holländska kolleger och brukarrepresentanter. Projektet ska undersöka och sprida goda erfarenheter av brukarmedverkan i socialarbetarutbildningar i hela Europa. Den svenska delen av projektet ska följa upp erfarenheterna av de 700 socionomer och brukare som gått Mobiliseringskursen.

– I Sverige vill vi följa upp de 700 studenter som har gått Mobiliseringskursen sedan 2005 och undersöka hur de har kunnat använda sig av kunskaperna som de har fått genom samarbetet under kursen. Av de 700 är cirka 450 socionomer och cirka 250 från olika brukarorganisationer, säger projektledarna Cecilia Heule och Arne Kristiansen som forskar och undervisar i brukarperspektiv vid Socialhögskolan.

EU-projektet ska i korthet undersöka hinder, möjligheter och förekomsten av brukarmedverkan i forskning och utbildning inom europeiska socialhögskolor. Inom Sverige vill forskarna Cecilia Heule och Arne Kristiansen dessutom undersöka hur Mobiliseringskursens studenter nätverkar och arbetar efter att de gått kursen.

Hur kändes det att få 3,5 miljoner för just detta projekt?
– Det kändes som en lättnad och väldigt roligt eftersom det möjliggör för oss att arbeta internationellt på ett sätt som förväntas av oss av organisationer som PowerUs och EASSW. Vid tidigare EU-projekt har vi kunnat uppnå oväntade resultat och vi är väldigt glada över att ha så kompetenta och erfarna partners som våra kolleger i Amsterdam och Antwerpen, säger forskarna Cecilia Heule och Arne Kristiansen.

Varför vill ni göra en uppföljning av dem som gått mobiliseringskursen?
– Under de år som vi har bedrivit kursen har vi ofta fått frågan om hur det går för dem som går kursen. Vi håller kontakt med många via telefon, mejl och sociala medier, men har hittills inte haft möjlighet till en mer systematisk undersökning. Det skall bli spännande att få möjlighet till detta, säger forskarna Cecilia Heule och Arne Kristiansen.

Vad hoppas ni att projektet ska resultera i?
– Bättre kunskaper om förutsättningarna för brukarmedverkan i europeiska socialarbetarutbildningar och om vilken betydelse mobiliseringskursen haft för de som gått kursen. Vi hoppas också att projektet kommer att utveckla och fördjupa samarbetet med de samarbetspartners som vi kommer att ha i projektet både nationellt och internationellt. Sen hoppas vi förstås att kursen kommer att inspirera till och sprida idéer om hur socialt arbete kan bli mer gränsöverskridande och inkluderande, säger forskarna Cecilia Heule och Arne Kristiansen.

I projektet som finansieras av Europeiska socialfonden deltar även forskaren Marcus Knutagård, representanter för brukarorganisationer och Catrin Albrektsson som är koordinator vid organisationen PowerUs.

Projektet påbörjades i januari 2017 och pågår tills september 2019.

Cecilia Heule
Universitetsadjunkt