7 miljoner till projekt som fokuserar på välfärd utan ekonomisk tillväxt

Grön urban miljö. Foto: CHUTTERSNAP/Unsplash.

Projektet Postgrowth Welfare Systems ska fokusera på hur välfärdssystemen i OECD-länderna kan hantera utmaningar som ökande ojämlikhet, demografiförändringar och miljökriser utan ekonomisk tillväxt.

− Projektet ska samarbeta med en internationell expertpanel och andra nationella och internationella intressenter för att utveckla och utvärdera sätt att bedriva välfärd utan ekonomisk tillväxt, säger professor Max Koch vid Socialhögskolan.

Projektet ska skapa en grund för en ny tvärvetenskaplig forskningsmiljö. I projektet deltar forskare från Socialhögskolan, Naturvetenskapliga fakulteten, Ekonomihögskolan och LUCSUS.

Tio postdoktorer först ut i excellensprogrammet för hållbar utveckling

Lunds universitets forskningsprogram för excellens med fokus på Agenda 2030 och hållbar utveckling ska skapa internationellt ledande miljöer som kan attrahera finansiering från kommande satsningar på hållbar utveckling. Det gäller både nationella anslag från satsning i forskningspropositionen men särskilt från EU:s ramprogram Horisont Europa.