Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Två nya Working Papers från institutionen

Bokhylla. Foto: Mari Potter, Unsplash.
Foto: Mari Potter, Unsplash.

I dagarna har två nya Working Papers färdigställts och publicerats. Working Papers utgörs av kortare vetenskapliga texter som författas av personer verksamma vid institutionen.

Ett ensamarbete i grupp - Perspektiv på hälso- och sjukvårdskuratorers balanserande mellan inre och yttre förväntningar: Rapport från en digital forskningscirkel för kuratorer inom hälso- och sjukvården 

En kurator arbetar med bas i det samhällsvetenskapliga kunskapsområdet, mångvetenskapligt och med ett holistiskt förhållningssätt i relation till sina brukares och klienters problem. Som läsare får vi nu chansen att på liknande grunder ”följa och förstå” sex hälso- och sjukhuskuratorers essäer i Socialhögskolans Working Paper nr 1 2025. Essäerna i rapporten utgör produkten av ett samarbete mellan Socialhögskolan vid Lunds universitet och Region Skåne. Gästredaktör för detta Working Paper är Åsa Ritenius Manjer.

Ett ensamarbete i grupp - Perspektiv på hälso- och sjukvårdskuratorers balanserande mellan inre och yttre förväntningar: Rapport från en digital forskningscirkel för kuratorer inom hälso- och sjukvården - Lunds universitet (2025.1) Av: Åsa Ritenius Manjer (redaktör), Nathalie Lindvall, Camilla Bengtsson, Jacob Oredsson, Bella Venegas Montero, Nellie Stenman och Anna-Maria Alebo.

Making statistics meaningful: The factorial survey as a teaching tool in social work education

In this Working Paper you'll find out how lessons in statistics also can be used to understand yourself better in an intrapersonal manner. And, if you are in need of course, how to start cope with “statistics anxiety”.

Making statistics meaningful: The factorial survey as a teaching tool in social work education - Lunds universitet (2025:2) Av: Lisa Wallander.

God, intresseväckande läsning, önskar och hälsar 
Johan Cronehed, Socialhögskolans W-P redaktör