Socialhögskolan har ingått ett strategiskt partnerskap med tolv andra lärosäten från tio länder i Europa. Partnerskapet kommer att arbeta under tre år med frågor som handlar om att skapa utbildningar som förvaltar erfarenhetsbaserad kunskap och som utvecklar olika strategier för att stärka och individanpassa professionsutbildningar (socialarbetare och sjuksköterskor) så att studenter stärks i sin personliga och professionella utveckling.
Cecilia Heule är representant för Socialhögskolans medverkan i projektet. Hon är universitetsadjunkt på Socialhögskolan och har skrivit en avhandling om mötet mellan socionomstudenter och studenter från olika brukarorganisationer och hur deras olika erfarenheter kan användas för att minska klyftor och stärka individer. Cecilia berättar att i partnerskapet ingår olika delprojekt och att Socialhögskolan i Lund ansvarar bland annat för att ta fram en digital plattform som ska utgöra ett verktyg och en kunskapsbank på området.
Vad innebär samarbetet för Socialhögskolan?
- Samarbetet innebär ett långsiktigt utvecklingsarbete tillsammans med socialhögskolor i tio länder. De har alla erfarenheter av att på olika sätt integrera och utveckla metoder som går ut på att erfarenhetsbaserad kunskap tas tillvara för att stärka studenter och att göra dem bättre lämpade att stå emot olika utmaningar i det sociala arbetet, säger Cecilia.
Varför är det positivt för Socialhögskolan att vara med i partnerskapet?
- Det innebär att vi kan utveckla kunskap om hur vi bäst utrustar våra studenter att bli uthålliga och kreativa i ett tufft och viktigt arbete. Vi kan också sprida våra egna kunskaper på området till andra socialhögskolor. Och vi hoppas kunna utveckla en digital plattform för kunskapsutbyte som kan vara till nytta för både oss och andra intresserade högskolor.
Cecilia berättar att studenterna kommer att vara viktiga i arbetet med att utveckla nya metoder för att stärka dem som socialarbetare.
- I längden hoppas vi att projektet bidrar till kunskaper om hur utbildningen kan möta studenter från olika bakgrund att lyckas med sina studier och med sitt framtida yrke.
Vad är dina förväntningar?
- Att vi skall få igång en diskussion om vilka möjligheter som finns att utveckla innovativa metoder för att möta studenterna där de befinner sig och där vi kan se deras upplevelser, såväl positiva som negativa som en tillgång och en utgångspunkt för deras framtida yrkesliv.
Projektmål:
- Ett starkt samarbetspartnerskap mellan tolv högre utbildningsinstitutioner i tio länder och deras lokala partner, som delar och utvecklar metoder för personligt lärande och inkluderande utbildning, med tonvikt på erfarenhetsbaserad kunskap.
- Att stärka studenters personliga utveckling och att utforma ett ramverk för integrering av erfarenhetskunskap inom ramen för en inkluderande utbildning.
- Öka studenternas och lärarnas medvetenhet och utnyttjande av färdigheter med hjälp av personliga erfarenheter som en källa till kunskap.
- Utveckla flexibla didaktiska och pedagogiska metoder för personligt anpassat inkluderande lärande.
- Utveckla utbildnings- och coachningsverktyg för studenter, akademiker och gästföreläsare.
- Skapa en webbplats som fungerar som en digital öppen plattform med information om projektet, partnerskapet och ger tillgång till alla projektresultat, som e-lärandeprogram och andra verktyg.
I nästa vecka inleds partnerskapet med en tvådagarskonferens.