-Efter examen vill jag arbeta med ungdomar som växer upp i segregerade områden, jag vill göra skillnad, berättar Ruwar Rashid som läser sista terminen på socionomprogrammet.
-Det är lite overkligt men verkligen spännande att vara student på universitetet, den här kursen är så bra, säger Tobias Ynner. Han arbetar på ett stödboende för missbrukare.
Olika erfarenheter är en tillgång
- På mobiliseringskursen möts studenter med helt olika bakgrund, utbyter erfarenheter och lär sig att bygga sociala utvecklingsprojekt, berättar Arne Kristiansen och Cecilia Heule som är huvudlärare för kursen. Många av studenterna läser på socionomprogrammet. Andra kommer från olika brukarorganisationer och läser mobiliseringskursen som fristående kurs.
-Studenter från brukarorganisationerna bidrar med sina egna erfarenheter av sociala problem och kontakter med myndigheter. Det kan handla om missbruksproblem, hemlöshet eller psykisk ohälsa, perspektiv som de bidrar med i kursarbetet. berättar Cecilia Heule.
Fixa glappet
-På mobiliseringskursen använder vi Gap-mending. Det är en metod tänkt att ge socialarbetare, lärare och forskare i socialt arbete stöd för att reflektera över faktorer i deras arbetssätt som förstärker och upprätthåller klyftor mellan socialarbetare och olika brukargrupper, berättar Arne Kristiansen. Metoden har utvecklats på Socialhögskolan sedan 2005, då den första mobiliseringskursen gavs.
Nya idéer presenteras för experter
I slutet av oktober presenterar de 38 studenterna på kursen sina projektplaner, som de har tagit fram i grupp. Presentationen sker inför en expertpanel som ger studenterna feedback.
I panelen finns Eywind Andersson, teaterregissör på Stumpen Ensemblen i Helsingborg, Dinah Åbinger, Socialdirektör i Helsingborgs Stad och Björn Fries, ordförande för Fontänhuset i Malmö och tidigare rådgivare till regeringen.
Projektförslaget Min Kompis
Ruwar och Tobias grupp har tagit fram projektförslaget Min Kompis. De vill starta en ideell förening som ska arbeta med att motverka ensamhet och utanförskap för barn i grundskolan. I föreningen Min Kompis ska socionomer och vuxen personal med egna relevanta erfarenheter, arbeta med att skapa en meningsfull gemenskap för socialt utsatta och ensamma barn efter skoldagens slut. Man ska erbjuda roliga aktiviteter och förtroendefulla relationer med vuxna till stöd för barnen, i nära samarbete med skolkuratorn.
-Jag upplever en vaghet hos er, ni låter syftet få stå i centrum och det gillar jag, säger Eywind Andersson i expertpanelen. Panelen menar att det är ett värdefullt och konstruktivt förslag, som närmast liknar en modern och inkluderande fritidsgård och vill att gruppen utvecklar idéen vidare i den riktningen.
Att kursen har varit givande är de båda kurskamraterna överens om:
-Det är en väldigt rolig kurs som har ett helt unikt upplägg. Jag har lärt mig så mycket genom att samarbeta med Tobias och de andra i gruppen. Kursen har gjort mig medveten om möjligheterna som ryms i projektformen, det tar jag med mig, säger Ruwar Rashid.
-Först var jag lite skeptisk till att samarbeta med socionomer. I kursen har jag upplevt att mina erfarenheter är värdefulla och jag funderar på att vidareutbilda mig till behandlingspedagog, avslutar Tobias Ynner.
Länk till SVT:s reportage om kursen
Länk till presentation av kursen: Socialt arbete som mobilisering och entreprenörskap