Socialtjänstens digitalisering i fokus vid SKRs studiebesök

Foto. Lupita Svensson föredrar inför delegation från SKR.
Lupita Svensson föredrar för delegater från SKR.

Onsdag den 18 maj fick Socialhögskolan besök av SKRs beredning inom socialpolitik och individomsorg som ville ha vetenskapligt perspektiv på digitaliseringsprocessen inom socialtjänsten.

Det var cirka tjugo personer från SKRs (Sveriges Kommuner och Regioners) beredning inom socialpolitik och individomsorg, som besökte Socialhögskolan på sin Skåneresa. De hade besökt Lunds kommun och skulle efter besöket på Socialhögskolan vidare till socialförvaltningen i Helsingborgs stad.

De var nyfikna på det vetenskapliga perspektivet: Vilken kunskap finns om hur socialtjänsten har arbetat med digitaliseringsutvecklingen? Vad krävs för att komma framåt?

Lupita Svensson och kollegerna i Digitaliseringsgruppen; Teres Järpe, Elizabeth Martinell Barfoed, Gabriella Scaramuzzino, Katarina Jacobsson och Nataliya Thell, presenterade ett sammandrag av det som forskning visat, nyttan med digitaliseringen för socialtjänsten och vad som skulle krävas ytterligare för att ta utvecklingen framåt.

- Det är jätteroligt att vi i Digitaliseringsgruppen får möjlighet att sprida våra forskningsresultat på det här sättet, säger en nöjd Lupita Svensson. Det blev ett intensivt möte och vi hoppas att våra besökare från SKR fått med sig fakta och insikter som kan komma socialtjänsten och socionomer till nytta i framtiden.