”Sveriges socialnämnder måste aktivt ta det ansvar som åligger dem”

Flicka som sitter på säng. Foto: Getty Images.

Det sätt som socialnämnderna utövar föräldraansvar på idag riskerar i många fall att göra mer skada än nytta för många barn i samhällsvård. Det skriver Martin Bergström tillsammans med tre forskarkolleger i en debattartikel i Socionomen, den 22 november.

"Socialnämnder ska enligt lag ta del i det tredelade föräldraskapet gällande barn i samhällsvård för att tillförsäkra att samhällsvården erbjuder bättre utvecklingsmöjligheter för barnet än den familj barnet lämnar. De över hundra åtgärdsförslag som SOU-utredningen För barn och unga i samhällsvård föreslog i november, borde innebära en grundlig omvärdering av socialnämndens involvering i den dygnsvård som barn placeras i."

Författarna:

Martin Bergström
Docent, Socialhögskolan, Lunds Universitet

Diana Kajic
Fil mag, universitetsadjunkt, Avdelningen för socialt arbete, Jönköpings universitet

Therése Skoog
Professor, Psykologiska institutionen, Göteborgs Universitet

Tina Olsson
Professor, Avdelningen för socialt arbete, Jönköpings universitet

Projektet Leaving Care är Forte-finansierat.