Ung och överskuldsatt

Illustration. Närbild på sedel.

Hur är det att vara ung och överskuldsatt? Med forskningsprojektet Skuldtyngd vill forskarna Erik Eriksson (Socialhögskolan, LU) och Tobias Davidsson (Göteborgs universitet) förstå skuldsättningen ur unga vuxnas eget perspektiv, och samtidigt studera skuldsättning som ett socialt och relationellt fenomen.

Ett preliminärt resultat visar på konsekvenser i de ungas vuxenblivande, där de unga beskriver "ett liv på paus", hopplöshet och påverkan på nära relationer.

"Att det ens är möjligt att handla för 800 000:-. Att det inte finns nån spärr där nånstans där de har sagt nej tidigare." (Anna, 25 år)