Fokus på nationalistiska aktörer i Sydasien

Gruppfoto på deltagare i forskarsymposiet om nationalismer i sydostasien vid Sasnet, Lunds universitet, april 2018

Den 14 och 15 april var Socialhögskolan, i samarbete med Swedish South Asian Studies Network (SASNET), värd för en workshop om nationalism i Sydasien. Dagarna organiserades av Frank Korom från Boston University, Socialhögskolans Jan Magnusson samt Andreas Johansson, ansvarig på SASNET.

Workshopens kärnfråga tog spjärn mot äldre forskning som beskrivit nationalism som främst en västerländsk förteelse. Rabindranath Tagore, den bengaliske poeten och Nobelpristagaren i litteratur 1913, hävdade till exempel att hans hemland Indien aldrig utvecklade nationalism. Peter van der Veers bok Religious Nationalism som kom 1994 var ett viktigt korrektiv till denna syn. Van der Veer hävdade att trots att det i Asien inte funnits sekulär nationalism, så kan man ändå identifiera religiös nationalism.

Det finns paralleller mellan nationalistiska aktörer i olika sydasiatiska länder när det gäller symboliska element. Ett mytiskt förflutet, deification av folkhjältar, upphöjandet av heliga geografiska platser och komponerandet av episk poesi är alla uttryck för en religiös ideologi konstruerad för nationalistiska ändamål i hela Sydasien. Dessutom tenderar sådana religiösa ideologier, när de väl konstruerats, att ge upphov till  splittrande etnisk politik, vilket ofta leder till omfattande våld (som i Indien, Bangladesh, Pakistan, Nepal och Sri Lanka). Workshopen undersökte om en sådan jämförande modell kan vara ett mer produktivt sätt att tänka på religiös nationalism i Sydasien än analyser som drivs av metodologisk nationalism, i vilken en enda nation eller kultur lyfts ur den globala eller regionala kontexten för analys.

Dagarna bjöd på presentationer av de tre organisatörerna, samt Peter Van Der Veer (Max Planck-institutetet, Göttingen), Boris Wille (Martin Luther-Universität Halle-Wittenberg), Susan A. Reed (Bucknell University), Mari Miyamoto (Keio University), Mara Malagodi, (City Law School, University of London) och Jürgen Schaflechner (University of Heidelberg). Moderator var Ted Svensson från Statsvetenskapliga institutionen vid Lunds universitet.

Workshopen finansierades av Crafoordstiftelsen. Här finns en sammanfattning av presentationerna.