Rekordmånga sökte till höstens masterprogram

Antalet sökanden till olika masterprogram i socialt arbete som börjar hösten 2018. Källa: Kuben

Under vårens ansökningsperiod sökte 167 personer till Socialhögskolans masterprogram på helfart och halvfart. Av dessa var 61 förstahandssökande. Aldrig tidigare har så många sökt sig till utbildningen.

– Glädjande kan vi nu se ett ökat intresse för masterstudier. Troligen är det ett resultat av många samverkande faktorer där en faktor är vårt samarbete med Malmö universitet där vi gemensamt bygger upp en masterkultur i socialt arbete i Skåne. Vi har till exempel kommit överens om att växla antagningen till masterprogrammen så att Lund tar in studenter till höstterminen och Malmö till vårterminen. Vi har därtill gjort riktade utskick till före detta socionomstudenter från båda lärosäten, något som troligtvis bidragit till ett ökat söktryck. Bland studenter vid Socialhögskolan har jag också märkt ett ökat intresse, fler ställer frågor om master och kommer på ”drop-in” träffar, säger Leili Laanemets, studierektor på avancerad nivå.

Socionomprogrammet fortsatt populärt
Med 768 sökanden (4170 sökande totalt) är socionomprogrammet det sjätte mest sökta programmet vid Lunds universitet om man ser till antalet förstahandssökanden.

Högt söktryck till ny kurs
Flera kurser på avancerad nivå fick under vårens ansökningsperiod ett ökat antal sökande jämfört med tidigare år. Den som stack ut mest under våren var kursen: Socialt arbete: Handledning och konsultation inom hälso- och sjukvård som totalt fick 58 sökanden. Av dessa var det 47 personer som sökte kursen i första hand.

Viktiga datum
Samtliga utbildningar vid Lunds universitet har nu stängt för anmälan och den 2 juli får de sökande sina antagningsbesked. De som har blivit antagna eller reservplacerade måste sedan lämna svar senast den 27 jul för att behålla sin plats. Antagningsbesked efter det andra urvalet publiceras den 2 augusti.

Mer information om antagning finns under vanliga frågor och svar.