Samskapande framtidskonferens på Campus Helsingborg

Smiling audience in stairs

Fredagen den 25 maj bjuder Socialhögskolan, Helsingborgs stad och SoPact in till konferensen ”En framtid vi skapar tillsammans!”. På konferensen medverkar forskare från Lunds universitet, brukare, socialarbetare, sociala entreprenörer, helsingborgare i olika åldrar och med olika perspektiv tillsammans med direktören från Delegationen mot segregation och generaldirektören från Myndigheten för delaktighet.

Komplexa samhällsutmaningar kräver nya sätt att samarbeta, tänka och verka. En förutsättning för att utforska och testa nya metoder och samarbetsformer är att skapa inkluderande mötesplatser där olika perspektiv och sektorer kan mötas.

-Min förhoppning med dagen är att nya konstellationer av forskare, socialarbetare, entreprenörer och personer med egen erfarenhet kan bildas kring aktuella samhällsutmaningar med syfte att komma igång med nya kreativa och samskapande projekt som både leder till att lösa samhällsutmaningar och genom forskning bidrar till ny kunskap, säger Marcus Knutagård, biträdande prefekt vid Socialhögskolan.

Konferensen innehåller exempel, inspiration och lärdomar från samskapande projekt så som Bostad först, och metodiken Gap-mending. Målsättning att skapa en plattform för dialog, utbyte där deltagarna bjuds in till idélab inom tre tematiska spår för att skissa på nya utvecklingsprojekt. Konferensens tre teman är samskapande, digitalisering av socialt arbete och den socialt hållbara staden. Efter konferensen bjuds deltagarna in till två tillfällen i augusti och i november för att följa upp idéer där det finns ett gemensamt intresse att långsiktigt jobba vidare med ett utvecklingsprojekt för att skapa en bättre framtid tillsammans.

- I Helsingborg vågar vi tänka och framförallt göra på nya sätt inom socialt arbete. När den professionella erfarenheten tänker och verkar tillsammans med personer med egen erfarenhet av sociala tjänster och forskare vet vi att resultatet kan bli lysande. Ett exempel på detta är Bostad först som nu pågått i snart 8 år med mycket gott resultat. Jag ser fram emot att vi under dagen vaskar fram nya konkreta idéer som kan leda till att vi gör bättre nytta för de vi är till för, säger Dinah Åbinger, Socialdirektör, Helsingborg stad.

Om ”En framtid vi skapar tillsammans!”

Konferensen är ett samverkansinitiativ mellan Socialhögskolan, Lunds universitet, projektet Mending the Gap (finansierat av Svenska ESF-rådet), Socialförvaltningen Helsingborgs stad och SoPact.

Talare på konferensen är Malin Ekman Aldén, generaldirektör Myndigheten för delaktighet; Inger Ashing, direktör Delegationen mot segregation; Dinah Åbinger, Socialdirektör Helsingborg stad; Marcus Knutagård, biträdande prefekt, Socialhögskolan; Emil Robertsson, arbetande styrelseledamot och investerare; Arne Kristiansen, docent, Socialhögskolan; Cecilia Heule, universitetsadjunkt, Socialhögskolan; Pernilla Kvist, Jennie Paulsson, Socialförvaltningen Helsingborgs stad;Gabriella Scaramuzzo, postdoc, Socialhögskolan, Marianne Larsson Lindahl, universitetslektor, Socialhögskolan; Alice Eriksson, Wendela Hildoff, Fatme Audi, socionomstudenter, Socialhögskolan; Göran Lundqvist, grundare Sire Fastigheter; Przemek Malachowski, bosocialchef, Helsingborgs hem; Susanne Sellami, brobryggare, Helsingborgs stad.

Mer information och intresseanmälan för att delta finns på: https://en-framtid-vi-skapar-tillsammans.confetti.events/

Emelie Dahlström
Acceleratoransvarig SoPact
072-453 02 26