Socialhögskolan får fem miljoner i strategiska medel

Campus Helsingborg

Socialhögskolans strategiska satsning: Urban social innovation - en inramning för välfärdsarbete i förändring får 5 000 000 kr fördelat på fem år av Lunds universitet.

– Vi är mycket glada för detta positiva besked och vi ser fram emot att kunna långsiktigt skapa en attraktiv och tvärvetenskaplig miljö inom forskning och utbildning på Campus. Vi har under en längre tid arbetat för att utveckla vår verksamhet i Helsingborg. De strategiska medlen ger oss nu möjlighet att bygga upp nya forskningsmiljöer kring urban och social innovation, samt inom hälso- och sjukvårdsområdet. Medlen ger oss också möjlighet att profilera vår utbildning i Helsingborg, säger Marcus Knutagård, biträdande prefekt vid Socialhögskolan.

Satsningen ligger i linje med att Helsingborg satsar en kvarts miljard på framtidens välfärdslösningar för framtiden. Inom SoPact kommer Socilahögskolan att etablera fyra testmiljöer kopplat till fyra olika förvaltningar inom Helsingborgs stad. Det kommer att bli mer forskning kring Inclusive Cities på Campus Helsingborg. Tidigast hösten 2020 planerar Socialhögskolan att börja utbilda hälso- och sjukvårdskuratorer. Ett ”simuleringslabb” kommer också skapas där socionomstudenter får mer färdighetsträning.

Socialhögskolans initiativ är ett av sju nya initiativ vid Campus Helsingborg där Lunds universitet satsar 35 miljoner kronor över en femårsperiod.