7 miljoner till forskning om ungdomar som lämnar social dygnsvård

Ensam man. Foto: Andrew Neel/Unsplash

Martin Bergström vid Socialhögskolans har tillsammans med forskarna Tina Olsson och Thérese Skoog vid Göteborgs universitet fått 6,8 miljoner kronor av FORTE. Projektet ska undersöka utvecklingen, implementeringen och effekten av insatser till ungdomar som lämnar placering i social dygnsvård för ett självständiga liv.

Forskning visar att ungdomar som är placerade i social dygnsvård är en särskild sårbar och utsatt grupp. Till skillnad från andra länder rör svensk socialvård insatser före placering, inte vid avslut. Det finns idag inga insatser i Sverige som har empiriskt stöd för att förbättra utfallet för ungdomar i social dygnsvård före eller vid placerings avslut.

Syftet med projekt är att utveckla den empiriska grunden för insatser för ungdomar placerade i social dygnsvård i Sverige genom att utveckla kunskapen om hur insatser kan designas och implementeras för att förbättra utfallet för ungdomar i samhällsvård.

Leaving Care − en jämförelsestudie av implementering, förändringsmekanismer och effekter av övergångsinsatser till ungdomar som lämnar samhällsvård − gu.se