Elevprojekt för att skapa nya mötesplatser över och mellan olika kulturgränser

Elever från samhällsvetarprogrammet på Kullagymnasiet i Höganäs på besök på Campus Helsingborg, tillsammans med gymnasielärare Martin Severinsson. Foto: Julia Luttrup

Mötesplatser för att motverka ensamhet, psykisk ohälsa och främja möten mellan ungdomar och äldre var några av de idéer som elever från samhällsvetarprogrammet på Kullagymnasiet i Höganäs presenterade i sitt projekt ”En mötesplats” på Campus Helsingborg.

Under hösten startade ett samarbete genom forskningssatsningen Urban Social Innovation med docent Marcus Knutagård från Socialhögskolan vid Lunds universitet. Eleverna har fått i uppdrag att reflektera över hur en mötesplats kan skapas för att möjliggöra möten mellan olika grupper. De läser tredje året på samhällsvetarprogrammet med inriktning beteendevetenskap och har under terminen fördjupat sig i etnicitet- och kulturmöten och kommunikation.

- I kursen har vi studerat identitetsbegreppet och strukturer kring inkludering och exkludering utifrån etnicitet. Eleverna har skrivit en krönika kring hur ett bra integrationsarbete kan se ut och träffat representanter som arbetar med integrationsfrågor i Helsingborgs stad. De har diskuterat olika sätt att möta människor på och studerat härskartekniker, säger Martin Severinsson, gymnasielärare på Kullagymnasiet.

Marcus Knutagård, docent på Socialhögskolan vid Lunds universitet har föreläst på ämnet urban utveckling och delat med sig av tips inför det praktiska arbetet som gick ut på att skapa mötesplatser som möjliggör etnicitet- och kulturmöten. Även Bo Pettersson från kamratföreningen G7 i Helsingborg har bidragit med erfarenheter av hemlöshet och framgångsrika mötesplatser.

Elevernas idéer för mötesplatser:

• Skapa gemensamma promenader med yngre och äldre för att under dessa diskutera olika ämnen och samtidigt delta i fysisk aktivitet i friska luften.
  • Skapa möten inomhus för yngre och äldre för att bryta ensamhet, minska fördomar mellan generationer och skapa förutsättningar för ömsesidigt lärande.
  • Skapa en mötesplats där alla ensamma är välkomna. Projektet bygger på allas lika värde och med ett långsiktigt mål om att alla förtjänar ett hem.
  • Skapa en mötesplats mellan ungdomar med olika etnisk bakgrund. Syftet är att minska fördomar, att lära av varandra och varandras språk och kultur.
  • Skapa en hemsida med fokus på psykisk ohälsa där människor kan mötas, chatta och om de ville boka träff för att ses IRL.

- Det var verkligen en förmån att få lyssna på elevernas presentationer om deras planerade mötesplatser. De har gjort ett mycket bra arbete så här långt, och jag ser framemot att höra mer om hur deras första planerade aktiviteter också faller ut, säger Marcus Knutagård, docent vid Socialhögskolan vid Lunds universitet.

I nästa del av projektet kommer eleverna att genomföra ett första steg i sina planerade mötesplatser. Några elever ska exempelvis redan i december träffa kamratföreningen G7 i Helsingborg och där skapa möten mellan ungdomar och personer som har erfarenhet av hemlöshet.