Fattigdomsbekämpning bortglömd utmaning för de nyvalda makthavarna

Anna Angelin.

På Statsvetenskapliga institutionens valvaka gav Socialhögskolans Anna Angelin sin bild av de nyvalda politikernas utmaningar inom fattigdomsbekämpning.

Det var under en framtidsspaning på Statsvetenskapliga institutionens politiskt neutrala valvaka, som docent Anna Angelin lyfte utmaningen med Sveriges fattiga i inflationen och hotande kris.

- Under senare år har ojämlikheten ökat väldigt mycket. Men villkoren för de som har det sämst ställt debatteras inte så ofta - och då endast utifrån arbete som universallösning, säger Anna.

Anna Angelin önskar en seriös debatt om hur fler ska ta sig ur bidragsberoende, när samhällets skydd för de ekonomiskt mest utsatta försämrats. Hennes forskning visar att de som utbildar sig till yrken som behövs på arbetsmarknaden bör få behålla sina bidrag. Skärpta bidragskrav hjälper inte de som är alla mest utsatta.

- När det inte finns pengar till hyra och mat, då har man ofta inte ork till så många drömmar mer än att klara sig en dag till, säger hon.

I dag skriver Sydsvenskan om valvakan på Statsvetenskapliga institutionen, där Anna Angelin deltog i en framtidsspaning tillsammans med statsvetare Rikard Bengtsson (om kriget och Natomedlemsskapet) och statsvetare Åsa Knaggård (om miljö- och klimatkrisen).