Matfattigdom i fokus vid konferens i Helsinki

Svenska och finska matfattigdomsforskare.
Stig Linde, Helena Blomberg, Maria Söderberg, Christian Kroll, Isabella Åberg och Elinn Leo Sandberg.

Socialhögskolan arrangerade tillsammans med Svenska social- och kommunalhögskolan vid Helsingfors universitet, en lyckad konferens och workshop för ett kollegialt samtal om matfattigdom och civilsamhällets mathjälp.

Det var Elinn Leo Sandberg, Maria Söderberg och Stig Linde från Socialhögskolan som tillsammans med kollegerna Helena Blomberg och Christian Kroll från Svenska social- och kommunalhögskolan vid Helsingfors universitet anordnade konferensen.

Temat för konferensen var Likheter och skillnader mellan Sveriges och Finlands sätt att hantera matfattigdom och civilsamhällets mathjälp. Forskningsmässigt är den svenska kontexten relativt obeforskad med ett fåtal publikationer och pågående forskningsprojekt, medan den finska forskningen är mer omfattande. Det var därför angeläget att få dela kollegiala erfarenheter för forskarna.

Studiebesök och workshop

Konferensen började med studiebesök på Helsingfors mest ”välbesökta” matutdelning Kvarnbäcken. De har i genomsnitt 1200 personer som står i ”brödkö”, för att ta emot donerad mat kostnadsfritt. Dagen efter hade deltagarna möte på Finska evangelisk-lutherska kyrkans nationella kansli och besökte ett logistikcenter för matutdelning - Shared table.

I stort sett alla som forskar om matfattigdom och mathjälp tvärvetenskapligt i Finland var på plats, varav de flesta inte hade träffats tidigare. Det blev mycket utbyte av erfarenheter och möjlighet att ta del av den senaste forskningen med muntliga presentationer och papers i workshop-form.

- Det mest intressanta var nog dels det tvärvetenskapliga mötet och att vi såg en liknande utvecklig i länderna med samma diskurser och frågor som återkom i forskning och praktik, säger Elinn Leo Sandberg.

Fortsatt samarbete

De tre representanterna från Socialhögskolan hann med att turista också. Christian Kroll guidade kring arkitektur, historia och visade flera gobitar som nog lätt missas som turist.

- Resan och utbytet har varit mycket givande och nu är vi ett gäng forskare som är pigga på fortsatt samarbete, säger Elinn Leo Sandberg.